Gunakan Zoom Untuk Mesyuarat, Mari Terapkan 3 Petua Ini Untuk Membuat Lebih lancar

 


Bagi pekerja, pelajar kolej, atau pelajar, aplikasi persidangan video Zoom kini mesti dimiliki pada telefon pintar atau komputer riba mereka.


Aplikasi Zoom bahkan boleh digunakan setiap hari untuk dapat berhubung hampir untuk perjumpaan atau kelas dalam talian.



Lonjakan penggunaan platform ini menimbulkan pelbagai masalah yang tersembunyi, dari privasi hingga keselamatan. Syarikat itu juga meningkatkan Zoom dengan pelbagai ciri keselamatan.


Walaupun begitu popular, ternyata aplikasi Zoom juga sering membuat anda kecewa kerana jika anda menggunakannya dalam jangka masa panjang, terasa lambat. Berikut adalah beberapa petua untuk menjadikan Zoom lebih lancar


1. Reboot Setiap Hari


Sekiranya anda menggunakan Zoom setiap hari, cuba reboot aplikasi ini setelah selesai menggunakannya. Dengan cara itu apabila anda membukanya lagi, prestasi dan kestabilan Zoom akan lebih lancar.



2. Kemas kini Berkala


Zoom terus mengemas kini platformnya, dari segi ciri dan penampilan.


Ini tentunya agak menyusahkan kerana ada tetapan yang telah berubah. Sebagai pengguna, kita mesti bersedia untuk meghadapi perubahan ini.


Walau bagaimanapun, kemas kini ini disertakan dengan sejumlah patch keselamatan. Oleh itu, pastikan anda sentiasa mengemas kini Zoom pada komputer riba atau telefon pintar anda ke versi terkini.


3. Periksa Semua Perkara Sebelum Mesyuarat Zoom

Jangan menganggap bahawa jika anda menyelesaikan satu mesyuarat maka pertemuan seterusnya pasti akan berjalan dengan lancar.


Pastikan sebelum mesyuarat, periksa segala-galanya, terutamanya audio dan video.


Sekiranya anda ingin melakukan perkara yang tidak biasa anda lakukan, seperti perkongsian skrin, perkongsian muzik, atau menggunakan ruang rehat, sangat disarankan untuk berlatih memakainya sebelum perjumpaan sebenarnya bermula.


Dengan memahami Zoom, anda akan dapat menjimatkan masa dan membuat peserta lain tidak menunggu lama semasa anda mencari ciri yang ingin anda gunakan.