4 Ciri-ciri Keselamatan WhatsApp dan Cara Menggunakannya


 Aplikasi pemesejan WhatsApp mempunyai banyak ciri, seperti GIF, stiker, dan animasi yang memungkinkan pengguna untuk berkongsi mesej secara kreatif. Aplikasi yang dibuat oleh Facebook ini juga disokong oleh sistem enkripsi end-to-end.


WhatsApp juga mempunyai ciri keselamatan lain selain teknologi enkripsi end-to-end. Berikut adalah ciri dan cara menggunakannya:


1. Pengesahan dua langkah


Seperti perkhidmatan media sosial Facebook, Instagram, dan perkhidmatan e-mel, WhatsApp juga dilengkapi dengan ciri pengesahan dua langkah. Fungsi ini menambahkan lapisan perlindungan tambahan dengan mewajibkan pengguna memasukkan PIN enam digit ketika menetapkan semula dan mengesahkan akaun WhatsApp mereka.


Fungsi ini membantu mengelakkan akaun WhatsApp pengguna diakses jika kad SIM dicuri atau nombor telefon mereka terganggu. Cara menggunakannya, buka aplikasi WhatsApp, pilih Tetapan, ketuk Akaun, kemudian Pengesahan dua langkah, dan Aktifkan.


2. Sentuh ID atau Face ID


WhatsApp juga membolehkan penggunanya menambahkan lapisan keselamatan tambahan dengan Touch ID dan Face ID untuk iPhone. Sementara itu, pengguna Android hanya dapat menggunakan kunci cap jari.


Pengguna juga dapat memutuskan apakah mereka ingin WhatsApp terkunci secara automatik dari aplikasi segera setelah menutup aplikasi, atau setelah berbagai pilihan jangka waktu.


Cara menggunakannya, buka Tetapan WhatsApp sahaja. Ketuk Akaun, pilih Privasi, kemudian Kunci Skrin, dan aktifkan Touch ID atau Face ID. Selepas itu pilih berapa lama WhatsApp boleh berada dalam mod siap sedia sebelum Touch ID atau Face ID diperlukan.


3. Tetapan privasi kumpulan


WhatsApp dilengkapi dengan tetapan Privasi Kumpulan khas yang membolehkan pengguna mengawal siapa yang dapat menambahkannya ke kumpulan WhatsApp. Untuk menggunakannya, pergi ke Tetapan, ketuk Akaun, Privasi, dan pilih Kumpulan, kemudian pilih salah satu dari tiga pilihan: "Semua orang", "Kenalan Saya", atau "Kecuali Kenalan Saya".


Kenalan Saya bermaksud hanya kenalan pengguna yang tersimpan di dalam telefon yang boleh menambah kumpulan tersebut. Kecuali Kenalan Saya memberikan kawalan tambahan kepada siapa antara kenalan pengguna yang dapat ditambahkan ke kumpulan.


4. Profil privasi


WhatsApp juga membolehkan pengguna mengawal butiran apa yang mereka kongsi dengan orang lain di profil peribadi mereka, sama ada semua orang, hanya kenalan mereka, atau sesiapa sahaja. Pada bila-bila masa, pengguna dapat membatasi Terakhir Dilihat, Foto Profil, Tentang dan Status dalam menu tetapan privasi WhatsApp.