Fakta Clubhouse, Aplikasi pilihan Musk Elon


Clubhouse boleh dikatakan aplikasi elit yang digunakan oleh orang terpilih, salah satu penggunanya adalah Elon Musk, bos SpaceX dan Tesla.

Berikut adalah beberapa fakta menarik mengenai aplikasi Clubhouse. Adakah anda sudah mempunyai aplikasi ini?


1. Apa itu Clubhouse?

Clubhouse adalah aplikasi rangkaian sosial berdasarkan sembang audio. Pengguna dapat mendengar perbualan, wawancara, dan perbincangan antara orang mengenai pelbagai topik. Ia seperti mendengar podcast tetapi secara peribadi.


Yang menarik, Clubhouse hanya untuk jemputan sahaja. Anda tidak boleh memuat turunnya dari App Store dan membuat akaun. Sama seperti kelab eksklusif, anda mesti dijemput untuk menyertai ahli yang ada.


Apabila anda bergabung, anda boleh memilih topik yang menarik, seperti teknologi, buku, perniagaan, atau kesihatan. Semakin banyak maklumat yang anda berikan kepada aplikasi mengenai minat anda, semakin banyak bilik perbincangan dan individu yang disyorkan oleh aplikasi untuk anda sertai.


2. Apa yang dilakukan Elon Musk di dalamnya?

Clubhouse telah wujud sejak Mac 2020, ketika dilancarkan oleh pengusaha Silicon Valley, Paul Davidson dan Rohan Seth. Sehingga Mei 2020, ia hanya mempunyai 1,500 pengguna, dan bernilai USD 100 juta.


Tetapi kemudian Clubhouse menjadi lebih terkenal apabila Elon Musk mengadakan perbincangan audio di Clubhouse dengan Ketua Pegawai Eksekutif Robinhood, Vlad Tenev. Tayangan ini memaksimumkan had ruang sembang aplikasi dan disiarkan secara langsung ke YouTube. Ini membantu mendorong Clubhouse ke puncak tangga permulaan dan menyalakan undangan.


Sehingga 1 Februari 2021, Clubhouse mempunyai 2 juta pengguna. Clubhouse telah mengumumkan ciri baru yang akan datang, seperti petua, tiket atau langganan, untuk membayar pencipta secara langsung dalam aplikasi. Setelah mengumpulkan dana baru sejak dilancarkan, Clubhouse kini bernilai USD 1 bilion, dan dianggap sebagai permulaan Unicorn seperti AirBnb, Uber, dan SpaceX.


3. Mengapa Clubhouse begitu popular di China?

Laman web e-dagang di China menawarkan pengguna Clubhouse peluang untuk membeli jemputan. Platform seperti Xianyu dan Taobao, kod jemputan dijual antara 150 - 400 yuan.


Dengan penapisan dan kawalan pemerintah yang meluas di China, Clubhouse tidak dihalang oleh tembok api China, seperti rangkaian media sosial lain, Instagram dan Facebook.


Quartz melaporkan bahawa pengguna China, kebanyakannya pelabur dan profesional teknologi. Mereka menggunakan ruang untuk membincangkan topik bebas seperti demokrasi.

Previous Post Next Post

Contact Form