Honor of Kings Menjadi Permainan Paling Popular di Dunia pada Januari 2021

 


Sensor Tower mengeluarkan data mengenai permainan mudah alih terlaris di dunia pada bulan Januari 2021. Akibatnya, Honor of Kings dari Tencent telah menjadi permainan terlaris di dunia.

Syarikat penyelidikan itu mengatakan anggaran pendapatan dikumpulkan dari data yang diperoleh dari App Store dan Google Play di seluruh dunia dalam tempoh 1 Januari 2020 hingga 31 Januari 2021, dan mewakili perbelanjaan pengguna kasar.


Data menunjukkan, Honor of Kings menerima pendapatan sebanyak USD 267.3 juta dari wang yang dibelanjakan oleh para pemain. Angka ini mewakili pertumbuhan hampir 22% dari Januari 2020. Perlu diketahui, sebahagian besar pendapatan permainan berasal dari China, yang mencapai 97%, dan Thailand menyumbang 1% dari pendapatan permainan untuk Januari.


Kedudukan teratas kedua dihuni oleh permainan lain yang masih menjadi milik Tencent, iaitu PUBG Mobile. Permainan ini menjana pendapatan lebih dari USD 259 juta. PUBG Mobile mengalami pertumbuhan 26% tahun ke tahun jika dibandingkan dengan Januari 2020.


Sekitar 60% dari pendapatan PUBG Mobile juga berasal dari pemain di China, di mana permainan ini disebut Game For Peace, dan Amerika Syarikat menyumbang 9.8%. Sehingga kini, PUBG Mobile masih dilarang di India, jadi pendapatan dari India pasti akan turun secara drastik.


Permainan dengan pendapatan kasar ketiga tertinggi adalah Fate / Grand Order dari Sony Aniplex, sementara tempat keempat menuju Genshin Impact dari miHoYo, dan menyelesaikan 5 teratas adalah Roblox dari Roblox Corporation.


Dalam 10 teratas terdapat pendatang baru, Professional Baseball Spirits A dari Konami, yang menduduki tempat permainan mudah alih terlaris ke-8 pada Januari 2021. Permainan ini nampaknya mempunyai bulan terbaik dengan mengumpulkan USD 112.5 juta, peningkatan lebih dari tiga kali ganda berbanding hingga Januari 2020.


Pada 31 Januari 2021, pendapatan permainan seumur hidup akan mencapai USD 1.3 bilion dengan jumlah penyumbang terbesar adalah pemain Jepun. Ini adalah bukti betapa menguntungkan pasaran permainan mudah alih Jepun, dan seberapa banyak kejayaan yang dimiliki oleh penerbit Konami.


Berikut ini adalah senarai lengkap 10 permainan teratas yang paling popular pada Januari 2021 menurut Sensor Tower.


Honor of Kings (Tencent)

PUBG Mobile (Tencent)

Fate/Grand Order (Sony Aniplex)

Genshin Impact (miHoYo)

Roblox (Roblox Corporation)

Pokemon Go (Niantic)

Coin Master (Moon Active)

Pro Baseball Spirit A (Konami)

Homescapes (Playrix)

Monster Strike (Mixi).