Clubhouse mendapat 8 Juta Muat turun


 Clubhouse telah melepasi 8 juta muat turun di seluruh dunia sejak dilancarkan. Aplikasi media sosial berasaskan audio ini telah berkembang pesat dalam beberapa bulan terakhir.


App Annie, sebuah firma analisis dan penyelidikan aplikasi mudah alih, mengatakan bahawa pada 1 Februari, Clubhouse mencatatkan lebih daripada 3.5 juta muat turun di seluruh dunia. Kemudian pada 16 Februari, kadar muat turun meningkat kepada 8.1 juta.


Aplikasi ini dengan cepat menarik perhatian di Britain, Jerman, Jepang, Brazil, Turki dan sejumlah negara lain.


Seperti banyak perniagaan sosial yang lain di tengah wabak itu, Clubhouse mendapat manfaat daripada keperluan untuk mengganti yang hilang kerana situasi pandemik COVID-19.


Clubhouse menebus ketidakhadiran saya dalam jaringan setelah tidak ada lagi persidangan yang dapat saya hadiri secara langsung..


Dengan beratus-ratus orang yang menyertai ruang sembang, kemungkinan selalu ada pakar yang membincangkan sesuatu topik. Moderator dapat mempromosikan khalayak tertentu untuk menyertai 'pentas', dan anggota penonton yang lain hampir dapat mengangkat tangan untuk bertanya.


Terdapat banyak orang dari kalangan teknologi, selebriti, dan penyokong yang menyertai platform ini. Seorang lagi pengguna Clubhouse, CEO Berpengaruh Ryan Detert mengatakan, Clubhouse adalah platform yang baik kerana berfungsi sebagai rangkaian profesional seperti LinkedIn, tetapi dengan format perbincangan panel.


"Ini adalah platform yang bagus untuk berhubung dengan orang-orang perniagaan yang berpikiran sama. Di samping itu, sifat platform yang pendek dan kemampuan nama besar untuk bergabung dalam sembang, menjadikannya menarik dan tidak dapat diramalkan," katanya.


Tidak semua orang adalah peminat Clubhouse. Ada yang berpendapat bahawa kerana Clubhouse mempunyai penonton elit (atau elit) sekarang.


"Kesan saya adalah bahawa Clubhouse hanyalah contoh lain dari Silicon Valley yang berusaha 'meningkatkan' penyelesaian yang ada yang sebenarnya tidak putus," kata pegawai kanan perhubungan awam Jonathan Hirshon.


"Ini dipanggil panggilan persidangan melalui IP. Ya, antara muka pengguna bagus dan keseluruhan UX berfungsi, tetapi saya sangat skeptikal bahawa konsep ini tidak dapat diklon dengan mudah oleh Twitter, Zoom, atau Cisco," dia menyimpulkan.