iPhone 13 akan mempunyai ciri paparan selalu aktif ?

 


Ciri paparan selalu aktif (AoD) kini menjadi ciri biasa pada telefon Android. Tetapi sehingga kini tidak ada iPhone yang mempunyai ciri ini dan iPhone 13 (atau mungkin iPhone 12s) dikhabarkan menjadi yang pertama membawa ciri ini.


Khabar angin ini datang dari petua Max Weinbach dan EverythingApplePro yang berkongsi siri kebocoran iPhone 13 melalui video terbaru mereka. Dalam video tersebut, Weinbach mengatakan bahawa iPhone 13 akan membawa teknologi paparan LTPO yang dapat menyokong ciri AoD.


Teknologi ini sebelumnya telah digunakan dalam Apple Watch Series 6 yang juga menyokong ciri AoD. Teknologi ini dapat menjadikan skrin lebih hemat bateri dengan meminimumkan kadar penyegaran.


Dalam video tersebut, Weinbach menjelaskan bahawa ciri AoD akan menjadikan iPhone 13 sentiasa memaparkan elemen penting seperti jam dan ikon bateri, walaupun skrin terkunci. Lebih kurang sama dengan ciri AoD pada telefon Android.


Seperti dikutip dari Apple Insider, Senin (15/2/2021) pemberitahuan baru akan ditampilkan dalam bentuk bar dan ikon. Apabila pemberitahuan masuk, layar tidak akan menyala sepenuhnya dan pemberitahuan hanya akan muncul sesaat.


Video ini juga mengesahkan kebocoran sebelumnya yang mengatakan bahawa paparan iPhone 13 akan menggunakan kadar penyegaran 120Hz yang disokong oleh teknologi ProMotion, sama seperti yang digunakan oleh iPad Pro.


Weinbach juga memberikan maklumat lain mengenai iPhone generasi terbaru ini, termasuk penggunaan magnet yang lebih kuat untuk MagSafe. Kamera iPhone 13 juga dikatakan dapat segera beralih ke mod astrofotografi ketika bintang atau bulan dikesan oleh kamera.


Garis iPhone 13 juga akan membawa kamera ultra lebar yang membawa banyak peningkatan. Apple juga dikhabarkan akan menyediakan ciri video Mode Potret yang membolehkan pengguna merakam video dan mengubah kedalaman lapangan sesudahnya.


Video ini bukan sahaja memberikan kebocoran mengenai iPhone 13. Weinbach mengatakan bahawa Apple Watch Series 7 tidak akan mempunyai ciri monitor glukosa untuk mengukur gula darah seperti yang dikhabarkan baru-baru ini.


Sementara itu, alat pelacak AirTags Apple dikhabarkan akan dilancarkan pada bulan Mac atau April. Tuntutan ini sesuai dengan berita dari pemberi maklumat Jon Prosser baru-baru ini.

Previous Post Next Post

Contact Form