Clubhouse Meningkatkan Keselamatan agar China tidak mengintipnya

 


Clubhouse meningkatkan keselamatan perkhidmatannya dan berusaha untuk meredakan kebimbangan para pengkritik, setelah muncul bahawa pemerintah China berpotensi memantau perbincangan di Clubhouse.


Sebelum ini, Stanford Internet Observatory (SIO) mengatakan bahawa infrastruktur Clubhouse disediakan oleh Agora, sebuah syarikat perisian penglibatan masa nyata dari China. Selain itu, nombor ID Clubhouse dan ID ruang sembang dikirim dalam teks biasa (teks biasa) yang berpotensi membuat pengguna dapat dikesan.


Laporan itu juga menyatakan bahawa Agora berpotensi mengakses fail audio mentah milik pengguna. Hasil pemantauan pada aplikasi Clubhouse menemukan contoh di mana metadata chatroom diteruskan ke pelayan yang tampaknya dihosting di China, sementara fail audio disalurkan melalui pelayan yang dikendalikan oleh entiti China.


"Kedua-dua masalah keselamatan ini agak mudah dieksploitasi dan menimbulkan risiko keselamatan segera kepada berjuta-juta pengguna Clubhouse, terutama yang berada di China," tulis SIO dalam catatan blog.


Clubhouse mengatakan pihaknya sangat berkomitmen untuk melindungi data dan privasi pengguna.


"Selama 72 jam ke depan, kami melepaskan perubahan untuk menambahkan enkripsi dan pemblokiran tambahan untuk mencegah klien Clubhouse melakukan ping pelayan di China. Kami juga berencana untuk melibatkan firma keselamatan data luaran untuk meninjau dan mengesahkan perubahan ini," kata Clubhouse.


Di China, pada awalnya, aplikasi ini tidak tersedia di China kerana peraturan ketat mengenai kawalan internet dan privasi data di sana. Namun sebilangan pengguna menemui cara tetikus untuk memuat turun dan menggunakan aplikasi ini.


Tetapi kemudian, aplikasi sembang audio ini tiba-tiba disekat pada hari Isnin . Sebelum disekat, Clubhouse digunakan oleh netizen Cina untuk membincangkan pelbagai topik politik sensitif.

Previous Post Next Post

Contact Form