Jeff Bezos dan Jack Ma Tidak Lagi Sama

 


Tidak dapat dinafikan bahawa Jeff Bezos dan Jack Ma adalah bidang teknologi yang sangat terkenal. Tetapi lama-kelamaan, kedua-dua lelaki itu dengan kekayaan yang banyak tidak lagi sama.

Kedua-duanya mendirikan gergasi kedai dalam talian dari awal, tentu saja, dengan perjuangan yang hebat, yang menjadikan nama mereka diangkat tinggi. Bezos dan Ma juga suka tampil dan berbicara di khalayak ramai, tidak kedekut dalam berkongsi inspirasi.


Nah, Jack Ma telah bersara dari jawatan Pengerusi Alibaba pada tahun 2019. Dia kemudian mengambil bahagian dalam dunia dermawan walaupun dia tidak mengawasi sepenuhnya Alibaba dan anak syarikatnya, Ant Financial.


Jeff Bezos baru-baru ini mengundurkan diri dari jawatan CEO Amazon. Dia masih berada di dalam Lembaga Pengarah Amazon, tetapi tentu saja tidak menguruskan Amazon dengan seperti biasa dan mengakui bahawa dia akan lebih aktif di syarikatnya yang lain.


Oleh itu, Jack Ma dan Jeff Bezos telah mengurangkan peranan mereka sebagai wajah Alibaba dan Amazon. Boleh dikatakan bahawa era mereka telah mulai berlalu sebagai frontman kedua syarikat.


Lebih-lebih lagi, Jack Ma tiba-tiba hilang 3 bulan sebelum akhirnya muncul semula. Pidatonya yang mengkritik sistem kewangan kerajaan China mempunyai ekor panjang, dan Alibaba dan Semut disiasat.


Bezos sendiri tidak bebas dari masalah. Semasa Donald Trump menjadi presiden, dia dituduh tidak membayar cukai yang seharusnya dia miliki. Kemudian keadaan kerja di Amazon sering menjadi perhatian, di mana pekerja dinilai dibayar lebih rendah.


Pada zaman Biden, itu tidak bermaksud Bezos dan Amazon segera keluar dari masalah itu. Walau bagaimanapun, kerajaan Biden nampaknya lebih memperhatikan Facebook atau Google.


Kedua-dua Jack Ma dan Jeff Bezos akan terus berperanan dalam syarikat yang mereka tubuhkan. Namun, pengasas Amazon mungkin lebih santai tanpa perlu terlalu bimbang tentang pemerintah.