Komputer riba Aurora 7 ini dilengkapi dengan 7 skrin


Sebuah syarikat bernama Expanscape membuat komputer riba unik yang hampir tidak masuk akal kerana dilengkapi dengan tujuh skrin.


Komputer riba bernama Aurora 7 ini mempunyai layar 17.3 inci lalai, dengan enam skrin tambahan, iaitu dua skrin di kiri dan kanan, satu di atas skrin utama, dan akhirnya di tapak tangan kanan.


Layar utama mempunyai resolusi 4K, sementara layar tambahan masing-masing mempunyai resolusi 1200p. Secara keseluruhan, komputer riba ini mempunyai berat sehingga 11 kg dengan ketebalan hampir 11 cm.



Skrin di kiri dan kanan dipasang secara menegak, dan terdapat satu skrin kecil di atasnya yang dipasang secara mendatar. Manakala layar di tapak tangan adalah layar sentuh.


Itu tidak menjelaskan bagaimana semua engsel pada skrin utama dapat menahan berat 5 skrin tambahan. Tetapi ia semestinya memerlukan mekanisme tambahan untuk menahan berat semua skrin tersebut.


GPU yang dipercayai dapat memasangkan paparan ke tujuh layar adalah Nvidia GTX 1060, yang merupakan output GPU beberapa tahun yang lalu, dan bukan kelas unggulan. Walau bagaimanapun, Expanscape merancang untuk menggantinya dengan RTX 2070.


Sementara prosesor yang digunakan adalah Core i9-9900K dengan RAM 64GB, dan di masa depan akan ada pilihan untuk Ryzen 9 3950x atau Core i9-10900K.


Walaupun ia adalah komputer riba, Aurora 7 pastinya bukan peranti mudah alih. Lebih-lebih lagi, untuk dapat beroperasi, komputer riba ini juga mesti terus terpasang ke elektrik, kerana prototaip ini hanya dapat bertahan selama 1 jam dengan bateri.


Kemudian ada dua bateri yang diperlukan, di mana kapasiti bateri tambahan mencapai 148Wh, yang lebih tinggi daripada had maksimum untuk dibawa dalam penerbangan.