Permainan Forza Horizon 4 Akan tersedia di Steam

 


Setelah sebelumnya hanya tersedia di Microsoft Store, pada 9 Mac permainan Forza Horizon 4 akan tersedia di Steam.


Versi Steam dari Forza Horizon 4 juga akan menyokong crossplay dengan pemainnya di konsol Xbox, pada Microsoft Store versi Windows 10, atau mereka yang memainkannya melalui Microsoft xCloud. Ini juga pertama kalinya siri permainan Forza tersedia di Steam.



Pembangun Forza Horizon 4, Playground Games, baru-baru ini terus mengembangkan permainan dengan pelbagai pengembangan dan mod gaya pertempuran royale.


Mereka bahkan telah menambahkan mod pemanduan gaya permainan Halo serta pengembangan Lego Speed ​​Champion, yang dilengkapi dengan kereta gaya Lego, lengkap dengan pemandangannya.


Siri permainan Forza itu sendiri boleh dikatakan jawapan Microsoft untuk siri Gran Turismo, yang hanya tersedia untuk siri konsol PlayStation. Dan sebelum itu, Forza dikhaskan untuk platform Microsoft.


Namun, sejak tiga tahun lalu, Microsoft berjanji akan melancarkan lebih banyak permainan Xbox melalui Steam. Contohnya adalah Halo: Koleksi Master Chief yang dilancarkan di Steam pada tahun 2019, kemudian Sea of ​​Thieves yang dikeluarkan pada tahun 2020.


Kemudian Microsoft Flight Simulator kini tersedia di Steam, dan segera masuk ke dalam daftar permainan terlaris di Steam.


Langkah Microsoft tentunya diambil untuk memperluas penyebaran permainan mereka, kerana Steam sendiri adalah platform permainan digital terbesar hari ini.


Baru-baru ini, Steam juga memecahkan rekod jumlah pemain dalam talian secara serentak. Pada 7 Februari, terdapat lebih daripada 26.4 juta pengguna bersamaan atau jumlah pengguna dalam talian pada masa yang sama.


Rekod baru ini memecahkan rekod sebelumnya yang dicatat pada 2 Januari sebanyak 25.4 juta pengguna serentak. Berdasarkan data dari SteamDB, puncak pengguna serentak Steam setakat ini adalah 26,401,443 orang.