Smartwatch Amazfit GTR 2e dan GTS 2e, Sihat Walaupun Bergaya


Amazfit hadir dengan dua jam pintar baru. Ciri-ciri lengkap untuk menjawab keperluan maklumat kesihatan di New Normal.

Jam tangan pintar terbaru ini adalah Amazfit GTR 2e dan GTS 2e buatan Huami, yang pertama kali hadir pada acara 2021 Consumer Electronic Show (CES). 


1. Reka bentuk


Amazfit GTR 2e hadir dengan bentuk bulat klasik. Sementara itu, GTS 2e berbentuk jam adalah kotak dengan sudut melengkung. GTR 2e mempunyai pilihan warna Obsidian Black, Slate Grey dan Matcha Green. GTS 2e mempunyai pilihan warna Obsidian Black, Moss Green dan Lilac Purple. 


Tepi layar kaca jam tangan juga melengkung dan tahan calar, menjadikannya licin dan halus. Badan jam tangan diperbuat daripada aluminium dengan tali silikon yang sesuai dengan selesa di pergelangan tangan.


GTR 2e mempunyai 2 butang utama, iaitu untuk pilihan ciri dan satu khusus untuk pilihan sukan. Sementara GTS 2s hanya mempunyai satu butang untuk pilihan ciri. Selebihnya dari dua jam pintar dapat diubah melalui skrin sentuh responsif untuk memilih semua ciri yang ada.


Sensor magnet terletak di bahagian belakang jam tangan untuk menjalankan fungsinya sambil menyentuh pergelangan tangan pemakai dengan kuat. Beratnya 32 gram, cukup ringan. Walau bagaimanapun, beberapa pesaing mempunyai yang lebih ringan.


Sekiranya anda terbiasa memakai jam tangan pintar yang lebih ringan, mungkin terasa sedikit berbeza ketika berjoging dan mengayunkan tangan anda dengan GTR 2e atau GTS 2e. Walau bagaimanapun, selepas penyesuaian, tangan akan terbiasa dengannya.



2. Skrin


GTR 2e mempunyai layar AMOLED 1,39 inci dengan resolusi 326 ppi, sementara GTS 2e memiliki layar AMOLED 1,65 inci dengan resolusi lebih tinggi 341 ppi. Ini menjadikan kedua-duanya mempunyai skrin yang jelas dan tajam.


Kedua-dua jam tangan ini mempunyai tahap kecerahan 450 nits dan tepu warna hingga 100% NTSC. Tekan skrin lama dan akan ada pilihan 8 muka jam, dari sporty hingga artistik.


Secara keseluruhan, ada 50 tampilan jam yang dapat dipilih dari aplikasi Zepp pada telefon pintar yang dipasangkan dengan jam tangan pintar melalui bluetooth. Boleh juga memaparkan foto dari galeri jika dihubungkan.


3. Kesambungan dan bateri

Proses berpasangan dengan telefon pintar juga sangat mudah. Muat turun aplikasi Zepp, kemudian pilih peranti untuk dipasangkan, pilih jam tangan dengan dua pilihan, iaitu kod QR atau tanpa kod QR. Setelah disambungkan, anda boleh membuat tetapan yang lebih terperinci dengan pilihan yang ada di aplikasi. Menyegerakkan data juga tidak lama.


GTR 2e dan GTS 2e mempunyai jangka hayat bateri yang panjang. Mereka dilengkapi dengan bateri 246 mAh yang dapat bertahan selama 14 hari penggunaan. Jam tangan dicas dengan model magnet yang dilekatkan di bahagian belakang jam tangan. 


4. Fitur penting

Apa yang paling dinantikan oleh smartwatch adalah ciri-cirinya. Amazfit menawarkan ciri lengkap untuk membantu pengguna mengekalkan tubuh yang sihat.


SPo2

Ciri baru yang sangat penting dalam pandemi Corona Baru adalah meter SPo2 atau ketepuan oksigen dalam darah. Salah satu kesan COVID-19 adalah membuat orang sesak nafas. GTR 2e dan GTS 2e mempunyai ciri untuk mengukur ketepuan oksigen dalam darah.


Jadi, anda boleh mengukur oksigen dalam darah jika - jika hanya. Harap maklum, SPo2 mestilah melebihi 90%. Sekiranya anda mempunyai COVID-19 atau berada dalam keadaan terasing dan mengalami sesak nafas, segera ukur dengan Pengukuran SPo2 ini. Sekiranya hasilnya di bawah 90%, segera dapatkan bantuan perubatan. Ciri ini sangat penting dan berguna.


Kadar degupan jantung

Satu lagi ciri penting ialah pengukur kadar jantung. Terdapat pilihan Penjejakan Denyutan Jantung 24H dan Amaran Denyut Jantung. Fungsi ini boleh menjadi pilihan widget pada jam tangan, sehingga Anda dapat mengukur detak jantung anda kapan saja.


PIE


Kecerdasan Aktiviti Peribadi (PAI) adalah skor kesihatan harian anda. Ia mengira semua aktiviti aktif dari degupan jantung, waktu latihan, berjalan kaki dan lain-lain. Anda mesti mengejar 100 mata PAI setiap hari. GTR 2e dan 2s mempunyai pemberitahuan jika anda berjaya mencapai PAI sasaran anda.


Ciri dan aktiviti sukan yang lain


Ciri lain yang ada ialah pengukuran tahap tekanan, pemantauan tidur, cuaca, muzik, penggera dll. GTR 2e dan GTS 2e juga mempunyai 90 mod aktiviti sukan dari pelbagai jenis lari, berbasikal, sukan luar, dalaman, tarian, seni mempertahankan diri, dan tentu saja pelbagai pilihan sukan air kerana kedua-duanya dilengkapi dengan ciri tahan air hingga 50 meter.

5. Harga dan kesimpulan


Harga Amazfit GTR 2e dan GTS 2e ialah RM549. Kesimpulannya, Amazfit GTR 2e dan Amazfit GTS 2e adalah jam pintar yang sesuai untuk pengguna yang aktif dalam sukan, tetapi tetap ingin kelihatan bergaya ketika dibawa bekerja dengan pegawai atau bersosial dengan rakan dan keluarga.


Ciri kesihatannya sesuai untuk memenuhi keperluan era Normal Baru. Ini adalah saat di mana pengguna mesti menjaga jarak, menjaga kesihatan dan memantau keadaan fizikal mereka setiap saat dari ancaman wabak. Ciri pengukuran SPo2 akan menjadi andalan sebagai sistem amaran awal sekiranya badan tidak cukup kuat untuk menghadapi COVID-19.

Previous Post Next Post

Contact Form