Review Asus ROG Zephyrus M15: Komputer riba Gaming Ringan Berkemampuan


Menjelang akhir tahun lalu, Asus berpeluang untuk mengemas kini rangkaian komputer riba permainannya. Pada masa itu, syarikat mengemas kini rangkaian Asus ROG dengan pemproses terkini Intel, iaitu Intel Core 10th Gen.


Yang mendapat kemas kini ialah model ROG Zephyrus M15 GU520LU. Komputer riba ini dilengkapi dengan Intel Core i7-10750H, GeForce GTX 1660Ti, 16GB DDR4-3200 RAM, dan 1TB NVMe SSD.


Berikut adalah ulasan ringkas ROG Zephyrus M15.


Reka bentuk


ROG Zephryus M15 mempunyai badan logam dan untuk bahagian depan menggunakan aluminium. Terdapat logo ROG khas di badan depan, tetapi tidak disertakan dengan pencahayaan RGB.


Reka bentuk ini mesti diterima untuk menjadikan paparan ROG Zephyrus M15 kurang menyerlah sebagai komputer riba permainan. Sebenarnya, kami merasakan penampilan komputer riba ini cenderung elegan.


Beralih ke papan kekunci, Asus tidak memasukkan kekunci angka. Sama seperti kebanyakan komputer riba permainan, papan kekunci ROG Zephyrus M15 ini dilengkapi dengan lampu latar LED.


ROG Zephyrus M15 mempunyai skrin 15.6 inci dengan sokongan kadar penyegaran 240Hz. Skrin komputer riba ini juga mempunyai bezel nipis, di sebelah kanan dan kiri, termasuk bahagian atas.


Malangnya, syarikat Taiwan tidak menyertakan kamera web pada komputer riba ini. Satu lagi perkara menarik mengenai komputer riba ini ialah beratnya kurang dari 2 kg, tepatnya 1.9 kg.


Dengan berat ini, ROG Zephyrus M15 semestinya cukup mudah alih untuk komputer riba permainan. Oleh itu, kami merasakan bahawa komputer riba ini dapat menyokong pergerakan pengguna.


Untuk masalah sambungan, komputer riba ini menawarkan port yang cukup lengkap. Terdapat bicu audio 3.5mm, port USB 3.2, port HDMI, ethernet, dan port untuk mengecas.


Mengikut kategorinya sebagai komputer riba permainan, perkara pertama yang kami cuba mengetahui prestasinya adalah bermain permainan. Hasilnya, kami merasakan komputer riba ini mampu menyajikan pelbagai permainan dengan baik.


Kami cuba memainkan beberapa tajuk permainan di komputer riba ini, seperti Apex Legends, Injustice 2, FIFA 21, Shadow of the Tomb Raider, dan Star Wars Jedi: Fallen Order.


Setelah mencubanya, kami merasakan komputer riba ini dapat melakukan semua permainan dengan baik. Kami merasakan tidak ada masalah yang signifikan, termasuk ketika mencubanya dengan tetapan grafik yang tinggi.


Kami juga mencubanya untuk menonton kandungan multimedia melalui platform streaming, dan hasilnya memuaskan. Lebih-lebih lagi, output audio cukup pantas, ditambah skrin beresolusi tinggi.


Sebagai contoh, komputer riba ini berjaya mencatatkan skor keseluruhan 5,509 dengan ujian Time Spy di 3DMark. Sementara skor ujian grafik adalah 5,730, dan CPU mencatatkan 4,525.


Dalam ujian itu, prestasi komputer riba juga dianggarkan dapat memainkan permainan Apex Legends pada 70 fps, sementara Battlefield V adalah 60 fps.


Memandangkan semasa wabak ini ada cadangan untuk bekerja dari rumah, ROG Zephyrus M15 ini juga boleh menjadi andalan. Keperluan untuk produktiviti dapat diatasi dengan baik.


Beratnya tidak terlalu berat, harus diakui bahawa ini memudahkan kita sekiranya kita ingin menukar tempat kerja.


Keupayaan bateri juga bagus, apabila digunakan untuk mengerjakan dokumen atau hanya menyemak imbas, komputer riba ini dapat bertahan sekitar 8 jam.


Walau bagaimanapun, ketiadaan kamera web dalaman adalah kekurangan komputer riba ini. Memandangkan dalam era pandemik sekarang ini, aktiviti persidangan video semakin banyak dilakukan, jadi kamera web luaran adalah suatu keharusan.


Kesimpulannya


Secara keseluruhan, Asus ROG Zephyrus M15 boleh dikatakan komputer riba permainan serba boleh.


Ini bukan tanpa alasan, memandangkan komputer riba ini mampu menawarkan prestasi permainan yang tinggi, tetapi juga menyokong keperluan produktiviti harian penggunanya.


Ringannya ditambah dengan reka bentuk yang ramping dan tidak terlalu mencolok kerana komputer riba permainan, pada pendapat kami, adalah kelebihan tersendiri.


Berbeza dengan komputer riba permainan yang identik dengan badan yang besar dan berat. Keupayaan bateri juga cukup baik untuk menyokong aktiviti pengguna.


Hanya dengan tidak adanya kamera web dalaman, kami mengakui bahawa kami harus sedikit mengurangkan fungsi komputer riba ini untuk menyokong produktiviti. Walaupun ini dapat ditipu dengan menggunakan kamera web luaran.


Untuk itu, kami merasakan komputer riba ini boleh menjadi pilihan bagi anda yang sering bermain permainan dan menginginkan pengalaman hebat, tetapi tidak mahu ketinggalan produktiviti dan mudah alih.