Lelaki Ini Selamat dari Kematian disebabkan Apple Watch


Sebagai hadiah untuk ulang tahun perkahwinannya yang ke-17, Lori March memberikan Apple Watch kepada suaminya Bob March. Hadiah itu ternyata menjadi penyelamat kehidupan suami.


Bob March, yang merupakan bekas atlet peringkat kolej yang juga berlari setengah maraton ketika dia mula menguji fungsi jam tangan barunya.


Kemudian dia menjumpai aplikasi Denyut Jantung, tetapi ketika dia santai, ternyata pembacaan denyut jantungnya menunjukkan 127 denyut per minit, jumlah yang cukup tinggi.


Mula-mula dia menolaknya dan menganggap angka itu hanya kebetulan, tetapi dia melihat bahawa bacaan di monitor tidak menentu dan selalu berubah-ubah.


"Saya fikir, ini gila. Sekiranya saya mengurangkan larian atau menyejukkan badan, saya pasti akan mencapai angka seperti itu." kata Bob.


Tetapi hari demi hari Bob dan Lori melihat bacaan degupan jantung yang lebih tidak menentu.


"Saya mula berlari dan ia mula turun tetapi kemudian ia kembali. Jadi ketika itulah saya menyedari sesuatu mungkin tidak ada di sini." dia telah menerangkan.



Beberapa hari kemudian melihat corak yang serupa akhirnya mendorong Lori untuk membuat janji temu untuk melakukan rutin fizikal.


"Saya fikir doktor akan memberitahu saya untuk berlatih bernafas, mencuba yoga, mengurangkan natrium atau semacamnya. Tetapi 10 minit setelah melihat saya, dia memasukkannya ke ambulans ke ER," kata Bob.


Ternyata doktor telah menemui penyakit artritis yang menyebabkan jantung Bob terlalu banyak bekerja. Keadaan ini jika tidak dirawat boleh membawa maut.


Bob akhirnya menjalani operasi yang berjaya dan memuji prestasi Apple Watch kerana memainkan peranan yang sangat penting dalam menyelamatkan nyawanya.