4 Trend Teknologi Rangkaian pada tahun 2021


Permintaan untuk mobiliti serta migrasi aplikasi dan data ke awan telah meningkat dan menguasai teknologi rangkaian selama satu dekad yang lalu.


Bersama-sama, kedua-duanya telah mengubah dunia IT, dari era mobiliti ke era awan. Perubahan arah ini akhirnya akan membawa kita ke fasa seterusnya pada tahun 2021, iaitu penerapan Intelligent Edge.


Intelligent Edge penting bagi syarikat / organisasi untuk dapat melaksanakan sepenuhnya sistem kerja jarak jauh. Diramalkan bahawa pada tahun 2025 tiga perempat data yang berasal dari syarikat akan dibuat dan diproses di Edge.


Intelligent Edge, akan menjadi fokus utama bagi syarikat-syarikat yang ingin menguruskan infrastruktur ICT mereka sehingga mereka dapat menyokong bekerja dari rumah, kembali ke pejabat dengan selamat, dan menyokong pelbagai inisiatif untuk terus menjalankan perniagaan.


Empat tren utama yang diramalkan  akan berlaku pada tahun 2021. Trend pertama ialah sistem kerja "hibrid" akan berterusan.


Aktiviti bekerja dari rumah atau bekerja dari rumah masih akan memakan masa yang lama.


Banyak pekerja bekerja dari luar pejabat dan kadang-kadang pergi ke pejabat dan ada yang bekerja sepenuhnya di luar pejabat. Ini telah mengakibatkan perubahan besar pada ruang kerja di pejabat , budaya. syarikat, penyambungan dan rangkaian..


Apa yang sebelumnya dianggap sebagai langkah sementara untuk mencegah penularan Covid-19, kini telah berubah menjadi sistem kerja hibrid, selagi pekerja dapat bekerja di rumah, pejabat, atau tempat lain dengan sambungan yang selamat dan boleh dipercayai.


Trend kedua

Kemudian trend kedua adalah mengenai masalah keselamatan yang mesti difahami secara dinamik dari Endpoint hingga Edge to Cloud.


Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, Cloud telah matang dan jaringan Edge telah berkembang, dengan pelbagai jenis titik akhir dipercepat oleh ledakan IoT. Atas sebab ini, perspektif keselamatan dan pelaksanaannya adalah bahagian penting dalam seni bina rangkaian, bukan hanya komponen yang dipasang di lingkungan IT perusahaan.


Kerja dari rumah dan persekitaran kerja hibrid mendorong pemimpin ICT untuk mengambil pendekatan keselamatan yang berkaitan dengan lebih serius.


Dalam pengertian ini, penyelesaian senibina rangkaian Zero Trust akan selalu menjadi bahagian teras keselamatan yang berkesan. Beban kerja ICT tradisional meninggalkan Edge dan berhijrah ke persekitaran awan atau SaaS. Kekosongan yang tinggal kemudian akan diisi oleh beban kerja khusus untuk OT / IoT.


Di samping itu, dengan mengadopsi 5G, seni bina rangkaian mesti menangani beban kerja Multi-akses Edge Compute (MEC) - baik swasta dan awam - yang memerlukan pendekatan yang lebih dinamik terhadap dasar keselamatan yang melampaui aliran kerja yang berpusatkan pengguna yang dioptimumkan untuk Zero Trust.


Trend ketiga dan keempat

Trend pengguna seterusnya adalah "Kings". Kini, ICT bukan sahaja menjaga infrastruktur rangkaian aktif dan berfungsi dengan baik, tetapi juga menjaga kepuasan pengguna. Dari sudut pandang pemimpin ICT, kepuasan pengguna ini berkaitan dengan produktiviti pekerja dan akhirnya akan mempengaruhi keuntungan perniagaan.


Trend keempat berkaitan dengan automasi dalam operasi rangkaian. Ia perlu diberi tekanan. Kemajuan automasi tidak sama dalam paradigma rangkaian.


Di pusat data, yang merupakan persekitaran yang lebih terkawal jika dibandingkan dengan WAN atau LAN, aplikasi automasi lebih mendalam. Perubahan di pusat data banyak dipengaruhi oleh struktur hierarki semula jadi sehingga lebih mudah difahami dan diuruskan melalui skrip automasi.


Sementara itu, Edge (LAN dan WAN) adalah persekitaran yang lebih huru-hara kerana perubahan tersebut dipicu oleh pelbagai faktor yang tidak dapat dikendalikan sepenuhnya oleh ICT. Faktor-faktor ini merangkumi corak tingkah laku manusia dan alatnya, yang sentiasa berubah.


Terdapat keperluan untuk memanfaatkan Kecerdasan Buatan dan Pembelajaran Mesin untuk mengesan perubahan segera setelah terjadi, serta menanggapi perubahan secara berterusan tidak peduli seberapa singkat.


"Sekarang pada tahun 2021, empat tren yang disebutkan di atas akan memberi para pemimpin IT alat untuk mengatasi yang tidak dijangka, baik hari ini dan masa depan. Mereka akan memperkuat pemimpin IT dari atas ke bawah