Libra dan Novi, Wang dan Dompet Digital Facebook


 Pada pertengahan tahun 2020 Facebook menukar nama dompet digitalnya dari Calibra menjadi Novi, yang diilhami oleh dua perkataan Latin, 'novus' dan via '.

Dalam catatan blog, Facebook menjelaskan bahawa novus dan via akan lebih kurang bermaksud cara baru. Sekarang, Novi Financial akan menjadi nama baru untuk anak syarikat Facebook yang akan dikembangkan menjadi dompet digital mereka.


Nama baru itu adalah salah satu dari sejumlah perubahan yang dilakukan Facebook kepada Calibra, yang sebelumnya berharap dapat menjadi cara untuk mengakses mata wang digital mereka, Libra.


Laman Novi menjelaskan bahawa dompet digital menyokong sejumlah mata wang seperti Dolar Amerika Syarikat, Pound Sterling, dan Euro.


Sudah tentu, perubahan nama ini juga disertai dengan perubahan logo, kerana logo Calibra pada awalnya mengundang kontroversi kerana serupa dengan logo syarikat permulaan bank yang disebut Current.


Kini logo Novi adalah tulisan 'NOVI' dengan logo Libra di 'O' '. Walaupun nama dan logo diubah, Facebook mengatakan misi Novi dan Libra tetap sama, iaitu untuk membuat pengiriman wang lebih mudah seperti mengirim mesej.


Untuk dapat menggunakan Novi, Facebook menghendaki pengguna mengesahkan menggunakan kad pengenalan mengikut negara masing-masing. Mereka juga berjanji bahawa tidak akan ada bayaran tersembunyi untuk sebarang pemindahan wang yang berlaku, dan pengguna akan mendapat sokongan berasaskan sembang setiap saat.


Facebook sendiri dijangka akan melepaskan Libra tahun depan, tepat pada bulan Januari. Kehadiran Libra akan memeriahkan kewujudan cryptocurrency yang ada.


Banyak bank pusat dan pengawal selia prihatin terhadap visi ini. Itulah sebabnya Persatuan Libra berubah arah dan mula mengusahakan beberapa stablecoin mata wang tunggal.


Seperti yang dipetik dari Financial Times, stablecoin adalah cryptocurrency yang nilainya tidak berubah-ubah berbanding mata wang fiat tertentu. Sebagai contoh, satu unit stablecoin yang disokong oleh USD selalu bernilai satu dolar. Libra memanggil mata wang asas USD, EUR, GBP atau SGD untuk pelbagai stablecoinnya.


Libra Association kini merancang untuk melancarkan satu syiling yang disokong USD. Mata wang ini akan bersaing secara langsung dengan stablecoin lain, seperti USDC, PAX dan Tether (USDT). Ke depan, Persatuan Libra masih merancang untuk melancarkan mata wang lain, tetapi tidak akan lama lagi.


Menariknya, Libra Association, sebuah konsortium yang dibentuk oleh Facebook, kini lebih realistik dan bersedia berkompromi dalam melaksanakan rancangan mereka untuk melepaskan mata wang digital.


Ketika pertama kali diperkenalkan, mata wang digital ini diramalkan menjadi mata wang baru yang berkaitan dengan mata wang dan sekuriti fiat. Pada mulanya, Libra ingin berdasarkan bukan hanya pada satu mata wang, tetapi gabungan mata wang yang berbeza.


Selain aplikasi itu sendiri yang membolehkan pengiriman dan penerimaan token Libra, pengguna akan dapat menguruskan akaun Novi dari Messenger dan WhatsApp. Facebook berharap pengguna akan mula menggunakan Novi untuk mengirim wang dan pembayaran peer-to-peer.


Masih belum diketahui sama ada ahli Persatuan Libra lain juga merancang untuk melancarkan perkhidmatan berasaskan Libra mereka sendiri pada masa yang sama. Ahli Persatuan Libra termasuk Farfetch, Lyft, Shopify, Spotify dan Uber.