Memiliki Pesawat dan Rumah yang Hebat, Bill Gates Rasa Bersalah

 


Sebagai salah satu orang terkaya di dunia, wajarlah Bill Gates memiliki rumah besar dengan pesawat peribadi. Tetapi nampaknya, pengasas Microsoft merasa bersalah atas hartanya. Sebab apa?


Sekarang bekerja di bidang kemanusiaan, Bill Gates sering membual tentang perubahan iklim dan mengkritik tingginya pelepasan karbon dioksida yang semakin merosakkan alam. Namun, sebaliknya, dia juga pelakunya.


"Memang benar bahawa jejak karbon saya sangat tinggi. Saya mempunyai rumah besar dan terbang di pesawat peribadi. Sebenarnya, saya melakukan perjalanan ke persidangan iklim Paris. Jadi siapa saya untuk mengajar orang tentang alam sekitar?" dia menulis dalam buku barunya, Bagaimana Menghindari Bencana Iklim.


Kesedaran dan rasa bersalah ini membuatnya lebih menyedari bagaimana memperbaiki dirinya. "Menurunkan jejak karbon saya adalah perkara terkecil yang dapat diharapkan oleh seseorang di posisi saya yang prihatin terhadap perubahan iklim dan secara terbuka meminta tindakan," tambahnya.


Mulai tahun 2020, Bill Gates menyatakan bahawa dia akan mula menggunakan bahan bakar pesawat yang lebih mesra alam. Dia juga membeli kemudahan yang dapat meminimumkan karbon dioksida dari udara.


Di samping itu, dia melabur dalam syarikat bukan untung alam sekitar dan juga syarikat yang menggunakan tenaga bersih. Harapannya adalah agar pelepasan karbon dapat dikurangkan serendah mungkin di masa depan.


"Saya memberikan lebih dari USD 1 billion pendekatan yang saya harap dapat membantu dunia menuju pembebasan sifar, termasuk bahan yang boleh dipercayai, murah dan bersih serta bahan pelepasan rendah," tulisnya.


"Sudah tentu melabur di syarikat-syarikat ini tidak membuat pelepasan saya menjadi lebih kecil. Tetapi mereka akan bertanggungjawab untuk membuang lebih banyak karbon daripada yang saya dan keluarga saya hasilkan," tambah Bill Gates.