Resipi untuk orang terkaya di dunia: tidur 8 jam sehari

Jadi orang terkaya di dunia, Jeff Bezos masih harus tidur 8 jam sehari. Ternyata ada alasan matematik di sebalik keputusannya untuk memenuhi jam tidur ini.


Walaupun mengakui bahawa sangat sukar untuk menyediakan 8 jam tidur, pengasas Amazon masih berusaha mendapatkannya. Sebabnya?


Saya berfikir lebih baik. Saya mempunyai lebih banyak tenaga. Suasana saya lebih baik, kata Bezos.


Bezos sangat menghitung sebab mengapa dia percaya 8 jam tidur adalah kunci untuk meningkatkan produktiviti dan membolehkannya membuat keputusan berkualiti tinggi. Dia juga memberi contoh.


"Jadi, katakan saya tidur empat jam sehari. Saya akan mendapat empat jam produktif. Sebelum, katakan, saya mempunyai 12 jam waktu produktif untuk bangun. Sekarang tiba-tiba saya mempunyai 12 ditambah empat - saya mempunyai 16 jam produktif," katanya kata.


Itu bermakna akan ada 33% lebih banyak masa untuk membuat keputusan. Dengan kata lain, jika dia akan membuat, katakanlah, 100 keputusan, dia dapat membuat 33 keputusan lagi.


"Tetapi adakah berbaloi jika kualiti keputusan mungkin lebih rendah kerana anda lelah atau kecewa atau kerana banyak perkara? Mungkin tidak," katanya.


Ini sesuai dengan kajian 2017 yang diterbitkan dalam Annals of Neurology. Kajian mendapati bahawa memendekkan tidur boleh menyebabkan pengambilan keputusan yang lebih berisiko - dan kita bahkan mungkin tidak menyedari bahawa kita melakukannya.


Kajian ini memberikan, untuk pertama kalinya, bukti bahawa pemulihan tidur yang tidak mencukupi di kawasan larangan kortikal menyebabkan tingkah laku yang menyimpang, kata penulis kajian itu.


Dengan seseorang yang sibuk seperti dirinya, bagaimana dia dapat tidur selama 8 jam? Bagi Bezos, jawapannya terletak pada rutin hariannya.


Saya tidur awal. Saya bangun awal. Saya suka membaca surat khabar. Saya suka minum kopi. Saya suka bersarapan dengan anak-anak saya sebelum mereka pergi ke sekolah, jelasnya.


Bezos juga mengakui bahawa dia lebih suka mengadakan pertemuan dengan mereka yang mempunyai IQ tinggi sebelum makan tengah hari.


Apa-apa yang benar-benar mencabar mental adalah pertemuan jam 10 pagi. Kerana jam 5 petang, saya fikir 'Saya tidak dapat memikirkan perkara ini hari ini. Mari cuba lagi esok jam 10 pagi kata Bezos.


Dengan begitu, Jeff Bezos juga berjaya mendapatkan tidur selama 8 jam hampir setiap har.