Misteri Pencipta Bitcoin

 


Mata wang digital Bitcoin akan melalui zaman kegemilangan dengan nilai USD 50,000. Namun, misteri masih menyelubungi tokoh pencipta Bitcoin. Belum pasti identiti sebenar penemu.

Satoshi Nakamoto dikatakan sebagai pencipta Bitcoin. Tetapi identitinya sangat misteri. Nakamoto hanya memberikan warisan dalam bentuk tulisan. Dia menyatakan bahawa menulis kod Bitcoin bermula pada tahun 2007. Kemudian pada bulan Ogos 2008, dia dipanggil mendaftarkan domain bitcoin.org. Januari 2009, Nakamoto melancarkan versi 0.1 perisian Bitcoin.


Dia terus menyumbang kepada pembebasan perisian Bitcoin dengan pembangun lain sehingga hubungannya dengan pasukan dan komuniti merosot pada tahun 2010. Nakamoto dikatakan telah menyerahkan kepemimpinan pengembangan kod sumber kepada Gavin Andresen dan pengurusan domain Bitcoin.org dan beberapa domain lain untuk komuniti Bitcoin. Selepas itu, Nakamoto kelihatan hilang di bumi.


Media dan mereka yang gemar dengan Bitcoin telah lama berusaha untuk mendedahkan identiti pengasas Bitcoin. Pada tahun 2014 terdapat seorang bernama Dorian Nakamoto yang dipanggil oleh Newsweek sebagai pencipta Bitcoin. Tetapi tuduhan ini tidak terbukti, dan Dorian mengeluarkan hak balasnya dengan menyatakan bahawa dia bukan pencipta Bitcoin.


Pada tahun 2015, rumah orang yang didakwa mencipta Bitcoin diserbu oleh polis persekutuan Australia. Rumah itu dihuni oleh seorang ahli perniagaan Australia bernama Craig Steven Wright, yang namanya tiba-tiba hilang setelah dilaporkan oleh Wired dan Gizmodo. Kedua-dua media itu mengatakan bahawa Wright mungkin merupakan identiti sebenar Satoshi Nakamoto, nama pencipta Bitcoin.


Awal November 2015, Gizmodo menerima sebilangan e-mel tanpa nama dari seseorang yang mengaku mengetahui identiti Satoshi Nakamoto dan mendakwa bahawa dia adalah pekerja pencipta Bitcoin.


"Saya menggodam Satoshi Nakamoto. Ini adalah fail yang berasal dari akaun perniagaannya. Dan orang itu adalah Dr Craig Wright," tulisnya dalam e-mel, yang disertakan dengan sejumlah fail yang tampaknya diambil langsung dari Outlook Craig Wright akaun.


Wright sendiri adalah warganegara Australia, pakar kejuruteraan komputer, pensyarah, bekerja sendiri, dan mempunyai banyak gelaran akademik dan banyak syarikat yang berkaitan dengan namanya.


Kemudian, pada tahun 2019, tepatnya, dia bahkan mengaku sebagai pencipta Bitcoin dan mengancam akan menuntut siapa pun yang memanggilnya pembohong. Namun, ramai yang berpendapat bahawa Wright tidak mempunyai bukti kukuh.


Kemudian muncul pula nama David Kleiman, yang dikaitkan dengan Wright. Dia adalah tentera AS yang telah bersara, tinggal di Florida. Kleiman telah menjadi ahli forensik komputer sejak tahun 1995, setelah dia mengalami kemalangan motor, yang juga memaksanya menggunakan kerusi roda.


Kleiman dikatakan mempunyai dana Bitcoin bernilai ratusan juta dolar AS. Dia juga tampaknya sangat terlibat dengan mata wang, dan juga dengan rancangan Wright. "Craig, saya fikir anda gila dan ini sangat berisiko. Tetapi saya percaya dengan apa yang cuba kita lakukan," tulis Kleiman dalam e-mel kepada Wright. Malangnya, lagu itu tidak mempunyai bukti yang sah dan diterima oleh semua kalangan.


Elon Musk, Ketua Pegawai Eksekutif SpaceX dan Tesla, juga muncul di 2017 dan digelar sebagai pencipta Bitcoin. Bekas pekerja Tesla, Sahil Gupta, melalui blog yang menggambarkan Bitcoin pertama pada tahun 2008 dibuat oleh seseorang dengan ciri-ciri berikut: mempunyai pemahaman yang mendalam mengenai bidang ekonomi dan kriptografi.


Gupta berkata, kedua-dua sifat ini dimiliki oleh Musk. Di samping itu, bos Tesla dan SpaceX juga menguasai bahasa pengekodan C ++ yang digunakan untuk membuat Bitcoin.


"Tidak benar. Seorang rakan menghantar Bitcoin beberapa tahun yang lalu, tetapi saya lupa di mana Bitcoin itu," kata Musk sebagai tindak balas kepada khabar angin itu, melalui akaun Twitternya ketika itu.


Jadi, siapa yang mencipta Bitcoin?