Pekerja Spotify tidak perlu bekerja di pejabat dan bebas memilih negara

 


Dasar Spotify's work from home (WFH) bukan sahaja membenarkan pekerja tidak bekerja dipejabat, tetapi juga membolehkan pekerja memilih negara mana yang ingin mereka bekerja..

Spotify mengatakan bahawa inisiatif itu, yang disebutnya Work From Anywhere, adalah cara kolaborasi baru yang membolehkan pekerja bekerja dari mana saja, sehingga menimbulkan idea dan kreativiti terbaik.


"Melalui maklumat yang diedarkan ini, kami memberi pekerja peluang untuk memilih cara kerja mereka sendiri, sama ada mereka lebih suka bekerja di rumah atau di tempat kerja, serta lokasi geografi mereka," kata Spotify di blognya.


Mengenai kebebasan bekerja di mana-mana, Spotify mengatakan akan membiarkan pekerja memutuskan lokasi mereka dengan sejumlah had untuk mengatasi kesulitan kerana perbezaan zon waktu dan undang-undang entiti wilayah dalam pelancaran awal program.


"Sekiranya seseorang memilih lokasi yang tidak dekat dengan pejabat Spotify, kami akan menyokong mereka dengan keahlian ruang kerja sama jika mereka ingin bekerja dari pejabat," kata Spotify lagi.


Bukan hanya Spotify, sejumlah syarikat teknologi melakukan perkara yang sama untuk mengurangkan terjadinya interaksi fizikal dalam situasi pandemik. Salesforce memberi pekerja pilihan untuk bekerja kebanyakannya dari rumah, begitu juga dengan Facebook dan Microsoft, mereka telah mengumumkan komitmen utama terhadap dasar WFH dan membenarkan pekerja pergi selamanya, jika mereka mahu.