Pembelaan Penimbun PS5: Kami Hanya Perantara


Potensi pembeli PlayStation 5 (PS5) yang selalu kehabisan stok konsol baru Sony pada masa ini mungkin mempunyai satu musuh besar, iaitu penimbun PS5 yang menjual semula konsol dengan harga tinggi.


Tetapi mereka, atau sekurang-kurangnya salah satu dari mereka, tidak merasa bersalah kerana menimbun PS5, dan menganggap amalan menimbun adalah industri yang sangat berharga.


Seorang penimbun PS5 bernama Jordan menyuarakan kekecewaannya, kerana mengapa 'profesion' mereka selalu bersangka buruk.


Jordan adalah pengasas sebuah komuniti di UK yang menyediakan akses ke bot untuk ahli pembayarannya. Bot ini boleh digunakan untuk membeli produk secara dalam talian, dalam hal ini tentunya produk yang jarang dan cepat kehabisan stok. Tujuannya, selain dapat menjual semula produk dengan harga yang sangat tinggi.


Dia juga merasakan bahawa apa yang dia lakukan hanyalah menjadi perantara untuk sejumlah produk.


"Ada banyak berita buruk mengenai industri yang sangat berharga ini, dan saya rasa ini bukan justifikasi, kerana apa yang kita lakukan hanyalah perantara untuk produk dengan jumlah yang terhad," kata Jordan.


Jordan mengaku dapat membeli 25 PS5 pada bulan Januari menggunakan bot ini, dan menjualnya semula dengan harga 700 pound per unit, untung 250 pound per unit (harga PS5 di UK adalah 450 pound).


Menurut Jordan, amalan menimbun ini tidak berbeza dengan petani yang menjual susu ke pasar raya. Dan menurutnya, di hampir setiap perniagaan selalu ada perantara.


"Sebagai contoh, Tesco (rangkaian pasar raya) membeli susu dari petani dengan harga 26 pence seliter dan menjualnya pada harga 70 pence seliter. Tidak ada yang mengeluh mengenai hal itu," tambahnya.


Walaupun ini merupakan perbandingan (nampaknya) tepat, ada satu perkara penting yang diabaikan oleh Jordan. Pasukan bot Jordan mengeluarkan semua stok konsol PS5 di kedai dalam talian, akibatnya, tidak ada pembeli biasa yang dapat membeli PS5 dari kedai tersebut.