Pencipta Silent Hill Keiichiro Toyama akan membuat permainan seram baru, apa itu?

 


Pencipta permainan legenda Silent Hill, Keiichiro Toyama, mendedahkan bahawa dia akan membuat projek permainan baru dengan konsep seram yang kelihatan tidak rasional. Ini disampaikan dalam muat naik video ke akaun milik Bokeh Game Studio.


Dalam video berdurasi 9 minit itu, Toyama menceritakan perjalanannya. Di tengah-tengah video, dia menyebutkan bahawa dia membuat konsep permainan dengan nuansa seram tetapi juga menggabungkan aksi dan drama.


Toyama terkenal mencipta permainan dengan tema seram, selain dari Silent Hill, dia juga membuat Sirens dan Gravity Rush. Kebocoran pada video yang dibuatnya dianggap projek permainan seram pertama dengan studio barunya.


Keiichiro Toyama meninggalkan SCE Japan Studio, di mana dia bekerja selama lebih dari 20 tahun pada akhir tahun 2020.


Kemudian, dia mengumumkan syarikat barunya, Bokeh Game Studio, pada masa yang sama.


Bokeh juga merupakan rumah bagi beberapa alumni SCE Japan Studio yang lain, termasuk pereka utama Gravity Rush, Junya Okura dan Kazunobu Sato, yang bekerja di The Last Guardian and Puppeteer.


Toyama mengatakan bahawa daripada memberikan kesan menakutkan secara langsung, dia ingin menyentuh perasaan pemain.


"Pandangan saya tentang kengerian adalah bahawa kehidupan seharian terguncang. Daripada menunjukkan perkara yang menakutkan, ia harus mempersoalkan kedudukan kita, hakikat bahawa kita hidup dalam damai. Saya mahu itu menjadi tema permainan saya yang seterusnya," katanya.


Toyama ingin mengekalkan unsur-unsur genre sambil membuat peserta merasa gembira ketika bermain. Untuk itu, dia mendapat inspirasi dari sub-genre 'death games' yang popular, yang sering dia baca dan nikmati.


"Mereka berada di ambang emosi, ketika datang ke aksi atau drama. Ini memberi kesan kepada saya dan saya fikir ia akan ditunjukkan pada perlawanan seterusnya, "katanya.


Latar belakang video dipenuhi dengan rakaman karya Toyama sebelumnya. Selain itu, beberapa lakaran watak menyeramkan juga dipaparkan. Diduga ini adalah gambaran projek yang akan dibuat dengan studio barunya pada masa akan datang.