Kenali 3 Produk WhatsApp untuk Pengguna untuk bagi Perniagaan

 


Wabak ini telah menyebabkan banyak orang melakukan aktiviti harian mereka melalui internet. Belajar, bekerja, berinteraksi, malah membeli-belah dan menjalankan perniagaan dengan bantuan aplikasi seperti WhatsApp.


Bukan hanya sebagai aplikasi pesanan untuk berhubung dengan keluarga, rakan, dan rakan sekerja, WhatsApp juga merupakan tempat untuk berkembangnya pelbagai skala perniagaan, dari IKS hingga perusahaan besar.


1. WhatsApp


Semua orang pasti mengetahui aplikasi WhatsApp. Aplikasi sembang yang boleh dimuat turun secara percuma di gedung aplikasi dirancang untuk bertukar-tukar mesej antara individu dengan selamat.


Sebabnya ialah, ketika pengguna mengirim pesan WhatsApp ke pengguna lain, semua panggilan, teks, foto, pesan suara, ke lokasi semuanya dilindungi oleh enkripsi ujung ke ujung.


WhatsApp mendakwa, dengan teknologi ini, mesej yang dikirim antara pengguna secara automatik "diacak" dan hanya dapat "retak" oleh telefon bimbit milik penerima mesej yang dimaksudkan.


WhatsApp memastikan bahawa tidak ada pihak di luar char yang dapat membaca mesej yang dihantar, termasuk WhatsApp dan Facebook.


2. WhatsApp Business


Peningkatan jumlah pengguna yang menghubungi perniagaan atau perniagaan melalui WhatsApp telah mendorong syarikat untuk mempersembahkan produk  WhatsApp Business.


WhatsApp Business adalah aplikasi percuma yang ditujukan untuk IKS (perniagaan kecil). Aplikasi ini dilengkapi dengan pelbagai ciri yang menjadikan perniagaan pesanan dengan pelanggan menjadi lebih mudah.


Apabila pengguna mengirim mesej ke akaun Perniagaan WhatsApp mereka, mereka dapat segera menerima ucapan yang dikirim secara automatik. Pengirim mesej juga dapat melihat profil perniagaan dan katalog produk mereka di kanan atas perbualan.


Apabila mereka melihat produk yang mereka sukai, pengguna juga dapat meletakkan produk tersebut di dalam troli dan mengirimkannya sebagai pesanan langsung dalam sembang.


WhatsApp memastikan bahawa perbualan pengguna dengan akaun Perniagaan WhatsApp akan tetap disulitkan dari hujung ke hujung dan tidak dapat diintip oleh sesiapa kecuali pengirim mesej dan pemilik perniagaan.


Banyak perniagaan kecil juga beriklan di Facebook dan Instagram yang memaparkan butang yang dapat diklik untuk menyambung terus ke WhatsApp.


Seperti iklan Facebook secara umum, ketika pengguna memilih untuk mengklik iklan ini, pilihan ini dapat mempengaruhi pemperibadian iklan yang mereka lihat. Walau bagaimanapun, WhatsApp dan Facebook mendakwa masih tidak dapat melihat kandungan semua mesej yang disulitkan.


3. WhatsApp Business API


WhatsApp Business API adalah produk WhatsApp yang direka untuk perniagaan berskala besar dengan pasukan perkhidmatan pelanggan. Tidak seperti WhatsApp dan WhatsApp Business, WhatsApp Business API adalah produk berbayar.


Produk ini adalah antara muka pengaturcaraan berbayar yang digunakan oleh perniagaan untuk mengurus perkhidmatan pelanggan secara besar-besaran melalui WhatsApp.


Terdapat juga perniagaan yang menggunakan WhatsApp Business API yang merupakan perniagaan yang perlu menampung ribuan mesej yang mereka kirim dan terima setiap hari. Dalam kes ini, perniagaan boleh membuat penyampaian / tindak balas itu sendiri atau melalui perkhidmatan pihak ketiga.


Melalui perkhidmatan ini, pengguna WhatsApp Business API juga akan mempunyai pilihan untuk menggunakan Facebook Hosting Service.


WhatsApp akan memberitahu anda apabila pengguna mula berkomunikasi dengan akaun yang menggunakan API hosting pihak ketiga. Pengguna boleh memilih untuk meneruskan interaksi atau tidak.


Sekiranya pengguna memilih untuk terus berinteraksi, walaupun pengguna tidak melihat label enkripsi hujung-ke-hujung, mesej pengguna akan tetap dienkripsi secara automatik ketika dihantar ke penerima. WhatsApp mendakwa bahawa ia dan Facebook tidak dapat membaca atau menggunakannya untuk mengiklankan.


Satu-satunya perbezaan ialah mesej pengguna dapat disimpan dan dikendalikan melalui pelayan pihak ketiga. Secara teori, ini serupa dengan ketika pengguna menyimpan sandaran perbualannya menggunakan perkhidmatan cloud yang tidak lagi dianggap enkripsi end-to-end.