Pengakuan Elon Musk gila kerja, jangan ditiru boleh anda boleh menjadi gila


Elon Musk kini menjadi orang terkaya di dunia, bersaing dengan pemilik Amazon Jeff Bezos. Dia mengendalikan beberapa syarikat besar, termasuk Tesla, SpaceX dan Syarikat yang Membosankan. Tidak hairanlah etika kerja itu gila. Tetapi dia memberi amaran agar tidak menirunya kerana tidak baik untuk kesihatan mental.


"Saya banyak bekerja. Biasanya, saya mengadakan perjumpaan hingga jam 1 atau 2 pagi. Pada hari Sabtu dan Ahad, saya biasanya tidak melakukannya, tetapi kadang-kadang saya melakukannya," katanya dalam podcast baru-baru ini di saluran The Joe Rogan Experience.


Dia mengakui bahawa dia hanya tidur dalam jumlah yang sedikit, iaitu sekitar 6 jam. Walaupun kedengarannya pendek, lelaki kelahiran Afrika Selatan ini mengatakan bahawa waktu ini cukup baginya untuk berehat, tidak lebih dan tidak kurang.


Saya berusaha untuk kurang tidur, tetapi produktiviti total telah menurun. Saya tidak merasa tidur lebih dari 6 jam," jelas Musk .


Pada masa lalu ketika dia masih muda, Elon Musk bekerja lebih dari beberapa ratus jam setiap minggu. Tidak jarang dia malah tidur di lantai kilang Tesla.


"Ada kalanya saya hanya tidur beberapa jam, bekerja, tidur beberapa jam lagi, kemudian bekerja lagi, selama 7 hari seminggu," kata Musk beberapa waktu lalu.


Malah, kadang-kadang dia bekerja sehingga 120 jam seminggu. Elon Musk kemudian mengakui bahawa jadual kerja seperti itu tidak sihat untuk badan dan tidak boleh disalin kerana dia mengatakan bahawa dia boleh menjadi gila.


"Tidak ada yang harus bekerja terlalu banyak. Tidak disyorkan untuk siapa pun. Anda akan menjadi sedikit gila jika anda bekerja 120 jam seminggu," kata Elon Musk.