Penggodam meracun air minuman mengunakan komputer


Seorang penjenayah siber menerobos sistem komputer syarikat rawatan air di Florida, Amerika Syarikat. Tujuannya adalah untuk meracuni air minuman untuk sekitar 15,000 penduduk Florida.

Gangguan itu berlaku pada hari Jumaat (5/2) petang waktu tempatan, ketika orang yang tidak dikenali mengakses komputer dari jauh. Komputer yang diretas digunakan untuk mengatur bahan kimia untuk merawat air minum.



Penceroboh mengubah kadar natrium hidroksida menjadi 11,100 ppm, sangat signifikan dari 100 ppm normal.


Dikenal sebagai alkali, natrium hidroksida digunakan dalam jumlah kecil untuk merawat keasidan air dan menghilangkan sebatian logam. Alkali juga merupakan bahan aktif dalam pembersih saliran cecair. Pada tahap yang lebih tinggi, tentu saja sebatian ini menjadi toksik.


Ini jelas merupakan peningkatan yang signifikan dan berpotensi berbahaya. Sebelumnya tidak pernah ada kesan buruk terhadap air yang dirawat. Orang awam tidak pernah berada dalam bahaya kerana ini.

Setakat ini, pihak berkuasa belum membuat tangkapan, tetapi mereka melakukan beberapa petunjuk. Gualtieri mengatakan tidak jelas sama ada serangan siber itu datang dari dalam atau luar AS. FBI dan US Secret Service juga sedang menyiasat.


Jabatan sheriff telah memberi amaran kepada bandar-bandar di wilayah lain mengenai serangan siber dan menasihati mereka untuk memeriksa sistem rawatan air dan infrastruktur lain untuk tanda-tanda pelanggaran.

Previous Post Next Post

Contact Form