Elon Musk dan Tesla menjadikan harga bitcoin menjadi gila

 


Harga bitcoin telah naik seperti orang gila, bahkan sekarang dilaporkan bahawa ia telah mencapai USD 47 ribu . Ini dipicu oleh pengumuman dari syarikat kereta elektrik Tesla, yang diketuai oleh Elon Musk, bahawa mereka membeli bitcoin bernilai USD 1.5 bilion.


Tesla memetik pembelian bitcoin sebagai kaedah mempelbagaikan aset mereka. Sebenarnya, ia tidak menolak bahawa kereta Tesla kemudian dapat dibeli dengan cukup mata wang digital ini.


Dengan kemasukan Tesla dan Elon Musk, bitcoin semakin mendapat kesahihan sebagai kaedah pembayaran atau pelaburan di tengah keraguan. Lebih-lebih lagi, status Elon usk sebagai orang terkaya di dunia.


Sekiranya orang biasa memutuskan untuk memasukkan wangnya ke dalam bitcoin, saya tidak fikir ia akan dianggap serius. Tetapi apabila orang terkaya di dunia melakukannya, semua orang akan memberi perhatian lebih.


Terlebih lagi, Tesla kini merupakan pengeluar automotif bernilai tinggi di dunia. Langkah Tesla untuk mengadopsi bitcoin mungkin diikuti oleh syarikat lain.


Elon Musk sendiri dikenali sebagai peminat bitcoin. Beberapa ketika yang lalu, dia menambahkan hashtag #bitcoin ke profil Twitternya sebelum dihapuskan. Namun, dia terus berbicara mengenai bitcoin dan mata wang digital lain seperti Dogecoin, yang kemudian juga menaikkan harganya.


Beberapa tahun yang lalu, Musk bahkan disyaki sebagai pencipta bitcoin. Sehingga kini, hanya diketahui bahawa pencetus bernama Satoshi Nakamoto, tetapi identiti atau orang sebenarnya belum diketahui.


"Tidak benar. Seorang rakan menghantar Bitcoin beberapa tahun yang lalu, tetapi saya lupa di mana Bitcoin itu," kata Elon Musk menjawab desas-desus pada masa itu.

Previous Post Next Post

Contact Form