Permainan Valheim terjual 2 juta salinan dalam 13 hari di Steam

 


Jumlah penjualan permainan berasaskan survival, Valheim, telah membuat pencapaian baru di platform penjualan permainan Steam Early Access.


Permainan ini mencatatkan penjualan hingga 2 juta salinan hanya dalam 13 hari selepas pelancaran dan menjadikannya hampir di tangga teratas senarai penjualan.


Setelah dilancarkan pada 10 Februari, pemaju indie Iron Gate mengumumkan bahawa Valheim telah menjual 1 juta salinan. Kemudian lima hari selepas itu, Valheim mencapai 2 juta penjualan.


Valheim kini telah menjadi permainan kedua paling banyak dimainkan di semua Steam pada satu titik, di depan setiap pertandingan kecuali Counter-Strike: Global Offensive, dan sekarang duduk dengan nyaman dalam jumlah tiga.


Ia telah mencipta rekod sepuluh teratas untuk pemain serentak di Steam dengan sekitar 392,000, menjatuhkan Grand Theft Auto V dari 10 tangga teratas.


Juga menduduki tempat teratas dalam senarai Penjual Teratas Steam semasa penjualan Tahun Baru Imlek Steam Valve.


Sementara itu, selari terdekat, PlayerUnknown's Battlegrounds (PUBG), yang juga meninggalkan Steam Early Access, juga mendapat permintaan semasa penjualan Steam. Ini bermaksud menetapkan rekod untuk permainan Steam dengan pemain paling serentak sekitar 3.2 juta pemain.


Namun, PUBG telah mengambil masa beberapa bulan untuk mencapai angka yang telah dicapai Valheim sekarang, dan itu adalah dengan permainan genre-definisi, penuh aksi, mesra streamer dan beberapa faktor lain.


Sebagai perbandingan, Valheim adalah sebahagian daripada genre permainan bertahan di mana pemain perlu mengorek dan menuai, memotong dan menggali, memburu dan mengaut kulit, kemudian membuat alat yang lebih baik untuk melakukannya dengan lebih berkesan lagi dan lagi.


Dalam permainan ini, pemain akan bertindak seperti viking sukar yang dapat membina kubu dan peralatan lain.


Serta menjelajahi peta raksasa yang penuh dengan pemandangan yang indah, muzik yang menawan, dan kehidupan yang menyentuh hati.


Seperti yang ditunjukkan oleh Cass Marshall di Polygon, ia juga sangat mudah diakses dan mudah dipelajari.


Sebenarnya, ia cukup pesat sehingga Marshall mula membangun pangkalan operasi sementara sebelum dia menjelajah ke mana-mana kawasan baru, seperti kubu kecil di bawahnya yang memakan masa lima minit.


Sekiranya Valheim mempunyai kekuatan pertahanan, sepertinya itu akan menjadi perbincangan masa depan.


Sekiranya ada petunjuk sejarah, kita akan segera melihat klon, palsu, dan percubaan untuk membuat permainan lain yang serupa. Maka mungkin akan ada banyak tekanan pada Iron Gate untuk menyalurkan permainan khusus PC ke konsol dan telefon pintar.