Skrin Gelap Peta Google untuk Android

 


Aplikasi Peta Google kini menyajikan mod gelap, alias mod gelap untuk pengguna di Android. Google mengumumkan kemas kini ini dilancarkan secara meluas, telah diuji sejak September 2020.


Mod gelap akan menjadikan pengalaman lebih baik dari segi pilihan warna mod gelap yang tersedia sebelumnya. Mode Gelap untuk Peta Google sendiri dapat diakses di menu Tetapan aplikasi, di bawah "Tema".


Dikutip dari The Verge, Rabu (24/2/2021), Google mengumumkan mod gelap sebagai bagian dari serangkaian fitur baru yang hadir ke Android, termasuk beberapa kemas kini untuk Android Auto.


Laporan 9to5Google, apabila pengguna mengaktifkan mod gelap di Peta Google, mereka akan disambut dengan "Peta Baru! Tema gelap", di mana terdapat tiga pilihan mod gelap gelap.


Pengguna boleh menetapkannya dalam Tetapan> Tema. Tiga pilihan tema standard yang disajikan termasuk "tema selalu dalam cahaya", "tema selalu dalam gelap", dan "sama dengan tema peranti".


"Tema gelap akan segera diluncurkan ke seluruh dunia untuk semua pengguna Android di dunia," kata Google dalam pengumumannya.


Itu bermaksud, ada kemungkinan pengguna Android akan menerimanya dalam beberapa minggu mendatang, jika Peta Google saat ini tidak memiliki mod gelap.


Setakat ini juga tidak ada maklumat, ketika pengguna Peta Google di iOS akan mendapat kemas kini ini.


Masih mengenai Google, syarikat itu akhirnya melancarkan kemas kini selepas Disember 2020. Raksasa mesin pencari mengatakan bahawa ia telah memberikan perbaikan bug untuk aplikasi perkongsian video.


Namun, belum ada berita mengenai kemas kini untuk beberapa aplikasi utama lain seperti Gmail, Foto, Carian dan Dokumen.


Dikutip dari The Verge, Selasa (16/2/2021), walaupun ada spekulasi bahwa alasan tidak adanya kemas kini Gmail, Dokumen, Pencarian, dan Foto versi iOS adalah usaha untuk menghindari label privasi baru Apple, Google secara eksplisit menafikan perkara ini.


Syarikat itu mengatakan dalam catatan di blognya pada 12 Januari bahawa ia akan menambahkan label pada aplikasinya apabila kemas kini tersedia.


Seperti diketahui, ini adalah kemas kini pertama oleh Google setelah Apple menambahkan polisi label privasi untuk semua aplikasi di platform AppStore.


"Oleh kerana aplikasi Google versi iOS dikemas kini dengan fitur baru atau memperbaiki bug, anda akan melihat kemas kini pada senarai halaman aplikasi kami yang merangkumi Perincian Privasi Aplikasi baru," tulisnya.

Previous Post Next Post

Contact Form