Steam memasuki China, hanya mempunyai 53 permainan

 


Setelah bertahun-tahun tidak dapat memasuki China, akhirnya Steam kini dapat datang ke negara Tirai Buluh. Tetapi tentu saja ada penyesuaian berbanding versi negara lain.

Valve sedang mengusahakan versi Steam khas untuk China, yang memenuhi peraturan ketat pemerintah China. Contohnya, permainan yang ingin dipasarkan mesti mendapat persetujuan daripada kerajaan.


Sebenarnya, versi antarabangsa Steam boleh diakses di China tanpa VPN. Namun, banyak ciri masyarakat tidak dapat diakses, dan tentunya tidak memenuhi semua peraturan yang dikenakan oleh pemerintah China.


Sementara itu Steam Cina adalah platform yang sah, dan semua permainan di dalamnya dilesenkan. Cuma, permainan yang ada sekarang hanya 53. Sebagai perbandingan, versi antarabangsa Steam kini mempunyai lebih dari 21 ribu permainan di dalamnya.


Beberapa permainan 'bertuah' adalah Counter Strike: Global Offensive dan Dota2. Nasib baik, permainan dari versi antarabangsa Steam dapat dipindahkan ke Steam China, termasuk kandungan dompet digital dan juga permainan yang telah dibeli sebelumnya (tentu saja, jika permainan telah mendapat izin).


Sebaliknya, permainan yang dibeli di Steam China juga akan dapat dimainkan di Steam versi antarabangsa.


China sememangnya mulai membuka diri sejak tahun 2015 untuk permainan, ketika mereka berhenti menyekat penjualan konsol permainan di negara itu yang telah berjalan selama 14 tahun. Hasilnya, Sony, Microsoft dan Nintendo dapat memasarkan konsol mereka di China.


Penyekat itu pada mulanya dilaksanakan pada tahun 2000. Menteri Kebudayaan China ketika itu mengatakan bahawa penyekat itu dilakukan untuk melindungi generasi muda. Tetapi sekarang nampaknya permainan tidak lagi dianggap sebagai ancaman bagi generasi muda di China.