Penjualan TikTok ke Oracle ditangguhkan selama-lamanya?


 Setelah beberapa bulan tertangguh, penjualan perniagaan TikTok Amerika Syarikat ke Oracle dan Walmart ditangguhkan selama-lamanya.

Ini kerana pentadbiran Joe Biden sedang mengkaji usaha pentadbiran Donald Trump untuk menangani potensi risiko keselamatan syarikat teknologi China.


Tetapi ByteDance, syarikat induk TikTok, sedang meneruskan perbincangan dengan Jawatankuasa Pelaburan Asing di A.S. (CFIUS), menurut laporan dari Wall Street Journal yang memetik sumber yang mengetahui isu tersebut.


Dalam taklimat di Gedung Putih, jurucakap Rumah Putih Jen Psaki mengatakan bahawa pentadbiran Biden belum mengambil langkah baru mengenai penjualan TikTok.


"Tidak tepat untuk mengatakan bahawa ada langkah-langkah proaktif baru dari Rumah Putih Biden. Ada proses CFIUS yang ketat sedang berlangsung," kata Psaki.


TikTok pertama kali dipaksa untuk menjual perniagaan AS selepas pentadbiran Donald Trump menuduh ByteDance memberikan data pengguna AS kepada pemerintah China. TikTok telah beberapa kali menolak tuduhan tersebut.


Trump kemudian mengeluarkan perintah eksekutif pada 6 Ogos yang melarang syarikat AS bertransaksi dengan TikTok kecuali mereka berjaya menyelesaikan masalah keselamatan.


Pada bulan September 2020, TikTok kemudian mencapai perjanjian dengan Oracle dan Walmart yang menjadikan Oracle TikTok sebagai 'rakan teknologi yang dipercayai'. Di bawah perjanjian ini, kedua-dua syarikat juga membeli saham TikTok tetapi ByteDance masih akan memiliki 80% perniagaan TikTok.


Tetapi perbincangan telah terhenti dan tarikh akhir telah dilanjutkan dua kali. Setelah membawa kes itu ke mahkamah, mahkamah persekutuan melarang kerajaan AS menyekat operasi TikTok di AS.

Previous Post Next Post

Contact Form