Instagram akan menyekat akaun yang menggunakan DM untuk mesej rasis

 


Instagram mengatakan bahawa ia akan mengambil tindakan tegas bagi mereka yang mengganggu atau mengancam pengguna Instagram yang lain dengan menggunakan salah satu ciri Direct Message (DM).

Bagi mereka yang melakukannya, Instagram akan menyekat akaun mereka secara kekal. Tindakan ini diikuti setelah kes beberapa pemain bola sepak di England dilaporkan menerima serangan rasis di Instagram.


Dalam catatan blog, Instagram mengakui bahawa gangguan dalam talian yang rasis menggunakan ciri DM lebih sukar untuk mereka pantau kerana syarikat tidak menggunakan teknologi automatik yang sama yang digunakan untuk mengesan kata-kata rasis atau mengganggu dalam ciri komen. Tetapi dasar baru Instagram akan mengambil tindakan yang lebih kuat.


Sebelum ini, Instagram akan membatasi kemampuan akaun untuk menggunakan DM buat sementara waktu apabila pelecehan dilaporkan. Pada masa ini, syarikat mengatakan bahawa mesej yang berulang-ulang melanggar akan mengakibatkan penangguhan perkhidmatannya secara kekal.


"Kami juga akan menonaktifkan akaun baru yang dibuat untuk mengatasi sekatan penyampaian mesej kami, dan akan terus menyahaktifkan akaun yang kami dapati dibuat semata-mata untuk menghantar mesej yang menyalahgunakan," tulis Instagram.


Syarikat itu juga mengatakan bahawa ia sedang berusaha untuk membuat kawalan DM yang membolehkan pengguna mematikan mesej dari akaun yang tidak mereka ikuti tersedia untuk semua orang.

Previous Post Next Post

Contact Form