Menjelang Tahun Baru Cina, Jack Ma Bersenang-senang Bermain Golf

 


Tahun Baru Cina adalah momen istimewa bagi bos teknologi China, terutama Jack Ma, yang telah hilang selama 3 bulan. Apakah aktiviti tersebut?


Pengasas bersama Kumpulan Ant dan Kumpulan Alibaba diperhatikan di Sun Valley Golf Resort di Pulau Hainan, China. Padang golf 27-lubang eksklusif ini di selatan Negara Tirai Bambu adalah tempat Jack Ma untuk bersantai menjelang Tahun Baru Cina.


Pihak berkaitan yang mengesahkan kehadiran Jack Ma di sana mengatakan mereka meminta untuk tidak dikenali. Nampaknya, Jack Ma ingin menikmati saat-saat peribadinya dengan bermain golf di sana.



Ini adalah kali pertama keberadaan Jack Ma diketahui sejak pertama kali muncul dalam acara live stream bersama guru desa pada Januari 2021. Sebelumnya, semua orang telah mencari Jack Ma dalam 3 bulan terakhir sejak dia hilang setelah mengkritik sistem ekonomi China.



Berita bahawa Jack Ma sedang bercuti untuk bermain golf menjelang Tahun Baru Cina 2021, nampaknya merupakan berita baik bagi lelaki yang lantang ini. Paling tidak, orang ramai semakin sedar bahawa Jack Ma tidak berada dalam keadaan yang mereka takutkan, seperti ditahan oleh pihak berkuasa dan seumpamanya.


Sebelum ini, aktiviti Jack Ma semasa kehilangannya juga didedahkan melalui kenyataan pengasas SoftBank Group Corp Masayoshi Son. Masayoshi adalah kawan lama Jack Ma.


Semasa kehilangannya, Jack Ma terus berhubungan dengan Masayoshi. Masayoshi mengatakan bahawa dia tidak membicarakan di mana Jack Ma berada. Namun, mereka berdua berbual santai dan bertukar gambar, kerana mereka berdua suka gambar.


Perwakilan Alibaba, Ant Group dan Sun Valley Golf Resort enggan mengulas mengenai percutian golf Jack Ma menjelang Tahun Baru Cina 2021.