Tandas Jepun yang Canggih, Gunakan Holografik

 


Jepun membangun tandas yang sangat canggih. Tandas ini menggunakan butang holografik yang melayang di udara seperti filem ruang angkasa.

Jepun terkenal dengan penemuan produk yang canggih dan futuristik, salah satunya adalah tandas. Orang di luar Jepun sering menganggap tandas di Jepun sebagai keajaiban teknologi dengan ciri-ciri yang tidak pernah diperlukan sehingga baru-baru ini.


Sebagai contoh, kini syarikat Jepun Murakami Corporation dilaporkan mempertimbangkan kemungkinan membuat tandas lebih berteknologi tinggi daripada sebelumnya.


Dalam wabak sekarang ini, tandas, terutama tandas awam, menjadi perhatian di mana butang di tandas akan ditekan oleh banyak orang yang menggunakan tandas. Sehingga menjadikan butang kotor dan tidak bersih.


Jadi, alih-alih menghilangkan butang itu, Murakami telah bekerjasama dengan Parity Innovations untuk menghasilkan panel holografik yang melayang di udara.


Dengan menggunakan sensor inframerah untuk mengesan pergerakan jari, sistem dapat menebak butang mana yang cuba ditekan oleh pengguna dan akan mengaktifkan fitur tersebut.


Teknologi ini tidak hanya akan digunakan untuk tandas tetapi juga akan digunakan di tempat-tempat yang sering mendapat sentuhan banyak orang seperti ATM, lif dan lain-lain.


Ciri ini di tandas di Jepun mungkin kelihatan seperti konsep dan bukannya produk yang sebenarnya, tetapi Murakami berharap dapat menghasilkan panel ini secara besar-besaran pada tahun 2022.


Panel holografik akan mengingatkan kita tentang filem fiksyen ilmiah atau filem ruang angkasa. Dalam filem seperti ini, sering terdapat adegan watak dalam filem yang menekan butang holografik yang diproyeksikan untuk melayang di udara. Sekarang perkara semacam itu lebih dekat dengan kenyataan, sekurang-kurangnya di Jepun.

Previous Post Next Post

Contact Form