Aplikasi Clubhouse Mempunyai Beberapa Masalah


 Media sosial berasaskan audio baru, Clubhouse menjadi popular di seluruh dunia. Tetapi sejumlah masalah menimpanya.

Sejak dipromosikan oleh CEO Tesla dan SpaceX, Elon Musk, Clubhouse telah meletup di pelbagai negara. Semua pengguna iPhone ingin mencubanya. Sementara pengguna Android menggigit jari.


Eksklusiviti kerana faktor iOS dan sistem jemputan yang digunakan oleh Clubhouse, menjadikan gembar-gembur aplikasi ini melambung tinggi. Tetapi pengguna juga harus tahu, terdapat beberapa masalah yang berlaku di Clubhouse.


1. Berpotensi orang Cina mengintip dan mengesan pengguna

Penyelidikan Stanford Internet Observatory (SIO) menyatakan bahawa infrastruktur Clubhouse disediakan oleh Agora. Ini adalah syarikat perisian penglibatan masa nyata dari China. Selain itu, nombor ID Clubhouse dan ID ruang sembang dikirim dalam teks biasa (teks biasa) yang berpotensi membuat pengguna dapat dikesan.


Agora berpotensi mengakses fail audio mentah pengguna. Hasil pemantauan pada aplikasi Clubhouse menemukan contoh di mana metadata chatroom diteruskan ke pelayan yang tampaknya dihosting di China, sementara fail audio disalurkan melalui pelayan yang dikendalikan oleh entiti China.


"Kedua-dua masalah keselamatan ini agak mudah dieksploitasi dan menimbulkan risiko keselamatan segera kepada jutaan pengguna Clubhouse, terutama yang berada di China," tulis SIO yang dipetik oleh Apple Insider.


2. Jemputan untuk dijual

Kerana sifatnya yang eksklusif, ada peluang bagi orang ramai untuk menjual jemputan untuk memasuki Clubhouse dalam e-Commerce. Sekurang-kurangnya ini berlaku di China dan di Indonesia.


The Financial Times melaporkan bahawa netizen di China bersedia membayar akses ke aplikasi Clubhouse agar dapat berbual mengenai topik sensitif yang tidak disensor oleh pemerintah. Sejumlah e-commerce di China menjual ribuan jemputan berbayar untuk dapat menggunakan platform yang berpangkalan di AS ini.


Pengguna China bergegas ke Clubhouse untuk bertukar pendapat mengenai banyak perkara. Ini berkisar dari sokongan untuk tunjuk perasaan antikerajaan di Hong Kong hingga keraguan terhadap pemerintahan satu pihak di negara itu. Sudah tentu topik seperti ini sangat sensitif dan melanggar kawalan internet yang ketat di China.


Di Indonesia, undangan Clubhouse juga dijual di e-Commerce. 


Pada pendapat saya, tidak perlu (untuk membeli), kerana sebenarnya ia dapat diperoleh secara percuma, asalkan kita dapat jalan yang benar. Lebih-lebih lagi, ada beberapa 'gerakan' yang dibuat untuk memerangi penjualan, dengan memberi jemput percuma.


3. Blok Clubhouse di China

Rumah kelab itu tiba-tiba disekat di China. Sebelum disekat, aplikasi ini digunakan oleh netizen China untuk membincangkan topik politik sensitif.


Ribuan pengguna Clubhouse di China mengadu bahawa mereka tidak dapat menyambung ke pelayan Clubhouse seperti biasa. Mereka hanya dapat mengakses layanan melalui VPN, seperti yang dikutip dari South China Morning Post.



Halaman utama aplikasi Clubhouse kini memaparkan sepanduk merah yang berbunyi: "Ralat SSL berlaku dan sambungan keselamatan ke pelayan tidak dapat dibuat." Pengguna juga mengatakan bahawa mereka tidak dapat menerima kod pengesahan menggunakan nombor telefon dari daratan China.


Clubhouse digunakan oleh netizen China untuk membincangkan topik sensitif seperti tunjuk perasaan di Hong Kong, penyatuan China dan Taiwan, dan perlakuan pemerintah China terhadap orang Uighur. Kerana itulah kerajaan China bertindak.


4. Diancam untuk disekat di Indonesia

Satu lagi masalah berpotensi datang dari negara ini. Clubhouse, yang menjadi kata kunci kerana digunakan oleh banyak tokoh dan pengaruhnya, tidak didaftarkan dengan pemerintah. Jika Anda tidak mendaftar sendiri, sesuai dengan peraturan yang berlaku, Clubhouse dapat diblok di Indonesia.


Kementerian Komunikasi dan Informatika (Kominfo) mengatakan Clubhouse adalah sebahagian daripada Pengendali Sistem Elektronik (PSE). Oleh itu, Clubhouse mesti berdaftar dengan Kominfo jika masih memberikan perkhidmatan kepada pengguna internet Indonesia.


Merujuk kepada Peraturan Menteri Komunikasi dan Teknologi Maklumat Nomor 5 Tahun 2020 tentang Pengendali Sistem Elektronik Persekitaran Swasta, Clubhouses telah diberikan enam bulan untuk Clubhouses, mulai 24 November 2020.


Ini bermakna bahawa Clubhouse hanya tinggal kira-kira tiga bulan lagi, sebelum media sosial berasaskan audio (medsos) terputus akses ke perkhidmatannya, yang disekat oleh Kominfo.


"Menurut PM nomor 5 tahun 2020, mereka yang tidak mendaftar sesuai dengan kebijakan yang berlaku akan menerima sanksi administratif dalam bentuk menghentikan akses," kata juru bicara Kementerian Komunikasi dan Penerangan, Dedy Permadi, Selasa (16/2).


Wow, saya harap Clubhouse dapat menyelesaikan pendaftaran ini tepat pada waktunya.

Previous Post Next Post

Contact Form