Telefon Skrin Lipat Huawei akan Dilancarkan 22 Februari




Huawei akan mengeluarkan telefon bimbit baru bernama Mate X2 pada 22 Februari, yang merupakan telefon bimbit skrin lipat terbaru mereka.

Berdasarkan namanya, kemungkinan Mate X2 mengalami peningkatan yang signifikan dibandingkan dengan dua pendahulunya, yakni Mate X dan Mate XS.


Mate X2 akan mempunyai gaya reka bentuk yang berbeza dibandingkan dengan pendahulunya. Maksudnya, layar akan dilipat ke dalam, seperti Samsung Galaxy Z Fold, tidak seperti Mate X, yang boleh dilipat.



Selain daripada gambar Mate X2, tidak banyak maklumat mengenai telefon skrin lipat ini. Ada kemungkinan telefon ini menggunakan cip Kirin 9000 seperti Mate 40 Pro, dan kemungkinan besar Huawei tidak membenamkan Perkhidmatan Mudah Alih Google di telefon ini.



Sebelumnya dilaporkan bahawa Huawei akan melancarkan siri P dan Mate utamanya. Mereka dikatakan sedang dalam perbincangan dengan sebuah konsortium syarikat pelaburan yang didukung oleh pemerintah Shanghai. Sebenarnya, satu sumber mengatakan bahawa Huawei telah membincangkan penjualan kedua-dua jenama tersebut sejak September 2020.


Kedua-dua sumber tersebut menyatakan bahawa Huawei masih belum membuat keputusan akhir, dan perjanjian penjualan mungkin tidak dapat dicapai kerana gergasi teknologi China itu masih berusaha untuk menghasilkan chipset Kirin sendiri.


Tidak lama setelah berita ini diedarkan, Huawei segera menolak khabar angin tersebut.


"Huawei telah mengetahui bahawa ada desas-desus yang tidak berdasar mengenai kemungkinan menjual jenama telefon utama kami. Rumor ini benar-benar tidak benar. Huawei tidak memiliki rencana seperti itu," kata Huawei .


"Kami tetap komited sepenuhnya terhadap perniagaan mudah alih kami, dan akan terus memberikan produk dan pengalaman canggih untuk pengguna di seluruh dunia," lanjutnya. Rupa-rupanya Mate X2 adalah jawapan mereka.