Tesla Perolehi USD1 billion Trilion dari Bitcoin Investing

 


Pelaburan Tesla dalam Bitcoin telah memberikan hasil yang manis. Syarikat teknologi automotif Elon Musk menjana keuntungan USD 1 billion dari pelaburan ini.

Januari lalu, Tesla mengumumkan bahawa ia telah membeli Bitcoin bernilai USD 1.5 bilion untuk mempelbagaikan pelaburan dan memaksimumkan pulangan tunai. Tesla juga mengatakan akan mula menerima cryptocurrency sebagai pembayaran kenderaan elektriknya secara terhad.


Penganalisis Wedbush Securities Daniel Ives mengatakan pelaburan Tesla telah membuahkan hasil. Menurutnya, syarikat awam lain dapat meniru Tesla dalam mempelbagaikan pegangan aset mereka.


"Tesla berada di jalan yang bertujuan untuk menghasilkan lebih banyak daripada pelaburan Bitcoinnya daripada memperoleh keuntungan daripada menjual kereta pada tahun 2020. Walaupun pelaburan Bitcoin adalah jalan keluar untuk Tesla, ia pasti merupakan pelaburan awal yang baik dan kami menjangkakan trend ini akan besar kesannya terhadapnya. syarikat awam lain untuk 12 hingga 18 bulan ke depan, "jelasnya seperti dipetik oleh CNBC.


Sepanjang tahun lalu dan awal 2021, Bitcoin mengalami kebangkitan berturut-turut. Harga satu duit syiling telah meningkat dari USD 7,347  pada Januari 2020 ke paras tertinggi baru-baru ini pada USD 57,489 pada 21 Februari tahun ini.


Ives tidak menjelaskan bagaimana dia mencapai perhitungannya ketika pelaburan Tesla dalam Bitcoin sudah mencapai USD 1 bilion. Berdasarkan data dari CoinDesk, mata wang maya meningkat dari USD 34,793 pada 31 Januari menjadi USD 57,487 pada 20 Februari yang merupakan hari dia menerbitkan laporannya.


Walaupun Ketua Pegawai Eksekutif Tesla Elon Musk telah menjadi penyokong Bitcoin bahkan Dogecoin yang paling lantang dalam siri tweet baru-baru ini dia membandingkan mata wang digital dengan mata wang fiat (mata wang rasmi kerajaan).


"Tindakan Tesla tidak secara langsung mencerminkan pendapat saya. Memiliki beberapa Bitcoin, cukup mencabar bagi sebuah syarikat. Tetapi untuk menjadi jelas, saya bukan pelabur, saya seorang jurutera. Saya bahkan tidak mempunyai saham yang diperdagangkan secara terbuka selain Tesla wang fiat mempunyai kepentingan nyata negatif, hanya orang bodoh yang tidak akan mencarinya di tempat lain. Bitcoin hampir sama dengan wang fiat. Kata kuncinya adalah 'hampir', "katanya.

Previous Post Next Post

Contact Form