Bill Gates Bekerjasama dengan Orang Terkaya di Dunia untuk Melawan Krisis Iklim

 


Bill Gates mengajak sebanyak mungkin orang berpengaruh untuk memerangi perubahan iklim. Dia ingin bekerjasama dengan CEO Amazon, Jeff Bezos dalam memerangi krisis ini.

"Kematian akan meningkat dari masa ke masa kerana kita akan mengalami lebih banyak gelombang panas, kebakaran hutan dan yang paling penting, kehilangan kemampuan untuk pergi ke luar dan bertani di mana sahaja," kata Gates dalam wawancara dengan Emily Chang dari Bloomberg Television.


Gates mengatakan seperti dikutip dari Seattle Times, bahawa tidak seperti pandemi, sukar untuk membuat orang fokus pada bencana yang mungkin memerlukan beberapa dekad untuk mencegahnya.



"Ini adalah ujian sebenar manusia untuk melabur di muka untuk masalah yang timbul kemudian," kata Gates.


Itulah bahagian di mana dia bekerja dengan Jeff Bezos untuk satu perkara. Lelaki yang baru-baru ini mendapat kembali gelaran orang terkaya di dunia telah berjanji untuk melakukan lebih banyak perkara untuk memerangi perubahan iklim.


Oleh itu, Gates berharap dia dapat berkolaborasi dengan Bezos untuk menyokong alternatif hijau peringkat awal yang masih mahal untuk teknologi masa kini. D


Dalam bukunya yang bertajuk 'Cara Menghindari Bencana Iklim', Gates menggunakan konsep 'premium hijau', perbezaan harga antara teknologi penghasil karbon tradisional seperti kereta berkuasa gas dan alternatif hijau seperti kereta elektrik.


Apabila harga teknologi baru terlalu tinggi untuk pengguna biasa atau pemerintah, orang seperti Gates dan Bezos dapat menggunakan modal mereka untuk meningkatkan permintaan dan menurunkan harga ke tahap yang sesuai untuk semua orang.


"Idea bagaimana anda membuat sisi permintaan untuk produk mesra alam ini, walaupun pada peringkat awal di mana 'premium' hijau mereka sangat tinggi, itulah sesuatu yang saya sedar adalah salah satu potongan yang hilang," kata Gates .


"Kami ingin membuat syarikat dan pemerintah terlibat dalam hal itu, tetapi memiliki asas modal dermawan yang kuat untuk dimulakan akan menjadi luar biasa," katanya.