Aplikasi Terlalu Mahal Akan Ditolak dari Apple App Store


 Walaupun produk itu identik dengan harga tinggi, Apple sebenarnya melarang pembangun mengenakan harga yang terlalu tinggi untuk aplikasi yang dipasarkan melalui App Store.

Larangan ini berlaku untuk harga yang terlalu tinggi untuk pembelian dalam aplikasi yang dipasarkan di App Store. Oleh itu Apple tidak hanya menerapkan standard yang ketat untuk kualiti aplikasi di App Store, mereka juga memiliki panduan harga untuk transaksi pembelian dalam aplikasi.


Sebenarnya, Apple sebenarnya dapat memperoleh lebih banyak pendapatan untuk pembelian dengan nominal yang lebih besar. Ini kerana mereka mengenakan 'pajak' pada setiap transaksi yang terjadi di App Store, yang merupakan potongan harga hingga 30% untuk transaksi ini.


Jadi penolakan aplikasi ini tidak hanya berlaku untuk aplikasi yang tidak stabil atau bermasalah. Aplikasi yang dikenakan bayaran terlalu tinggi juga akan ditolak, dan pembangunnya diemail oleh Apple.

Ini terungkap dari e-mel yang diterima oleh 9to5Mac, yang menunjukkan kesungguhan Apple dalam memberikan keselesaan dan keselamatan bagi penggunanya.


"Pengguna berharap App Store adalah pasar untuk membeli barang digital yang selamat dan boleh dipercayai. Aplikasi tidak boleh mengkhianati kepercayaan ini dengan cuba menipu pengguna dengan cara apa pun," tulis Apple.


"Sayangnya, harga yang anda pilih untuk aplikasi atau pembelian produk dalam aplikasi ini tidak mencerminkan nilai ciri dan kandungan yang ditawarkan kepada pengguna. Menetapkan harga tinggi yang tidak rasional untuk kandungan atau perkhidmatan dengan nilai terhad adalah penipuan terhadap pengguna dan tidak boleh berlaku App Store, "tambah mereka dalam e-mel.


Walaupun begitu, pemaju masih boleh 'menarik' dengan menjelaskan alasan mereka menetapkan harga yang tinggi. Sekiranya berjaya, aplikasi mereka akan dapat lulus, dan memasuki App Store.