YouTube Padam Video PewDiePie yang Dimuat naik, Mengapa?

 


YouTube mengeluarkan video oleh vlogger terkenal Felix Kjellberg aka PewDiePie. Video tersebut mengandungi lagu yang dianggap menyakitkan untuk saluran kanak-kanak popular Cocomelon.


YouTube membuang video PewDiePie kerana melanggar peraturan mengenai buli siber dan keselamatan kanak-kanak.


Memetik The Verge, Sabtu (20/2/2021), dalam video yang dihapus, PewDiePie dianggap menyerang kandungan Cocomelon dan mengolok-olok anak-anak yang menontonnya.


Lebih buruk lagi, YouTuber juga menggunakan kata-kata yang tidak sesuai seperti "penonton anda hanyalah sekumpulan ibu dara."


Ini melanggar panduan YouTube untuk menggunakan bahasa yang menyinggung dan eksplisit dalam video yang merangkumi anak-anak.


Pada akhir video, PewDiePie juga kelihatan menyerahkan objek yang menyerupai senjata plastik kepada beberapa kanak-kanak. Di mana, objek tersebut digunakan untuk menyerang tembikai.


Pasukan YouTube juga memutuskan untuk membuang video tersebut kerana mengandungi gambar yang tidak sesuai untuk kanak-kanak. Namun, video tersebut nampaknya tidak dibuat untuk kanak-kanak.


"(PewDiePie) membuat kandungan yang merugikan komuniti YouTube dengan terus menghasut permusuhan antara pencipta kandungan untuk keuntungan kewangan," kata YouTube melalui akaun @TeamYouTube.


YouTube juga mengakui bahawa walaupun kritikan dan penolakan diizinkan dalam kes-kes tertentu, video PewDiePie dianggap tidak tepat.


Penyingkiran video tersebut juga tidak menyebabkan mogok untuk saluran YouTube PewDiePie. Namun, jika ada pelanggaran lebih lanjut, saluran tersebut akan ditegur.


"Dasar kami adalah melarang kandungan yang membawa kepada pola penyalahgunaan berulang di dalam dan di luar platform," kata jurucakap YouTube kepada The Verge.


"Setelah melakukan tinjauan, kami membuang video yang dimaksud karena melanggar kebijakan dan memberi kesan mendorong perilaku kasar dari peminat," kata seorang jurucakap.


Beberapa video telah dimuat naik kembali ke YouTube. Tetapi YouTube mengatakan, ia akan menghapus videonya. Lebih-lebih lagi, dasar YouTube mengenai kandungan kanak-kanak telah diperketat pada tahun lalu.


Kandungan yang mensasarkan kanak-kanak atau keluarga yang menampilkan kanak-kanak dalam video YouTube dilarang menggunakan tema seksual, ganas, cabul, atau dewasa lain.


Untuk makluman anda, akar masalah ini berlaku kerana saluran YouTube Cocomelon berkembang dengan begitu pantas dan menarik perhatian PewDiePie.


Pada bulan Jun 2020, PewDiePie menyaksikan Cocomelon mendapat sebilangan besar pelanggan. Pada pertengahan Disember 2020, Cocomelon melebihi 100 juta pelanggan.


Pada 8 Februari, PewDiePie mengumumkan bahawa dia membuat video trek atau satira untuk Cocomelon. YouTube menghapusnya beberapa hari selepas video itu dimuat naik.


"Saya melihat ini sebagai akhir. Saya tidak akan meneruskannya kerana pertama, ia tidak lucu dan kedua, saya tidak begitu peduli dengan Cocomelon," kata PewDiePie menjelaskan mengenai videonya yang dihapuskan oleh YouTube melalui video baru berjudul I Love Kids.

YouTube Padam Video PewDiePie yang Dimuat naik, Mengapa? YouTube Padam Video PewDiePie yang Dimuat naik, Mengapa? Reviewed by thecekodok on 3:34:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.