Kadar Muat turun Global Clubhouse Meningkat 4.6 Juta Kali dalam Dua Minggu

 


Populariti Clubhouse yang melambung tinggi jelas mempengaruhi keseluruhan muat turun aplikasi ini. Malah App Annie menyatakan pertumbuhan aplikasi ini berlaku dalam masa yang agak singkat.


Pada 1 Februari 2021, App Annie menganggarkan jumlah muat turun Clubhouse di seluruh dunia sekitar 3.5 juta, tetapi pada 16 Februari 2021, jumlah muat turun diramalkan melambung tinggi hingga 8.1 juta.


App Annie menganggarkan bahawa sekitar 2.6 juta muat turun berasal dari Amerika Syarikat. Walau bagaimanapun, Clubhouse sendiri belum secara rasmi mendedahkan jumlah pengguna yang mendaftar di perkhidmatannya.


Ketua Pegawai Eksekutif Clubhouse Paul Davison pada Januari 2021 hanya mengatakan pengguna aktif mingguannya meningkat menjadi 2 juta. Dengan kata lain, jumlah pengguna aktif dan pengguna berdaftar boleh menjadi lebih besar.


Kejayaan Clubhouse juga dikatakan mendorong pertumbuhan aplikasi lain yang menawarkan perkhidmatan serupa. Sebilangan dari mereka adalah Dizhua dan Tiya dan Yalla, yang berjaya menarik perhatian pengguna di China, Mesir, Arab Saudi dan Turki.


Untuk makluman, aplikasi ini sendiri telah menjadi topik perbincangan hangat setelah Ketua Pegawai Eksekutif SpaceX, Elon Musk tweet mengenai perkhidmatan ini di Twitternya. Sebenarnya, aplikasi ini sudah ada sejak Mac 2020 dan pada bulan Mei 2020 aplikasi ini hanya mempunyai 1,500 pengguna.


Kejayaan aplikasi ini sememangnya menarik, kerana Clubhouse belum dilancarkan sepenuhnya untuk umum dan hanya dapat digunakan oleh pengguna peranti iOS.


Memetik halaman The Guardian, Isnin (15/2/2021), Clubhouse adalah aplikasi rangkaian sosial berasaskan sembang suara eksklusif dan saat ini hanya tersedia untuk pengguna peranti iOS.


Pengguna boleh mendengar sembang, temu ramah dan perbincangan mengenai pelbagai topik. Yang mengatakan, Clubhouse mirip dengan podcast, tetapi langsung dan eksklusif.


Eksklusif kerana pengguna Clubhouse mesti mendapat jemputan dari rakan yang sudah menjadi pengguna. Ini bermaksud bahawa anda tidak boleh memuat turun aplikasi dari App Store dan kemudian membuat akaun seperti rangkaian sosial yang lain.


Apabila anda menyertai pengguna Clubhouse, anda akan diminta untuk memilih topik yang menarik. Contohnya, topik mengenai teknologi, buku, perniagaan, atau kesihatan.


Semakin banyak maklumat yang anda kongsi dalam aplikasi ini, semakin banyak ruang sembang dan pengguna Clubhouse akan mengesyorkan pelbagai sembang yang boleh diikuti.


Ruang sembang seperti panggilan persidangan, tetapi hanya ada beberapa orang yang bercakap dan kebanyakannya mendengar. Sama seperti panggilan telefon, apabila sembang selesai, ruang sembang akan ditutup.


Bagaimana saya boleh menyertai Clubhouse? Untuk melakukan ini, anda mesti mendapat jemputan dari seseorang yang sudah menjadi pengguna. Pengguna akan berkongsi pautan jemputan ke nombor telefon anda melalui SMS.


Pautan menuju ke gedung aplikasi App Store untuk memuat turun Clubhouse dan mendaftar dengan segera.


Walau bagaimanapun, pengguna Clubhouse tidak dapat menghantar jemputan kepada sesiapa yang ingin menyertainya. Pada mulanya, pengguna yang ada hanya mempunyai dua jemputan yang tersedia.


Dalam catatan blog baru-baru ini, pembangun Clubhouse mengatakan tujuan mereka menjelang 2021 adalah untuk melengkapkan aplikasi peringkat beta. Dengan cara ini, mereka akan dapat membuka Clubhouse untuk lebih banyak pengguna di seluruh dunia.


Kerana Clubhouse begitu eksklusif, di China, jemputan untuk menggunakan aplikasi ini bahkan telah dijual di e-commerce. Namun, pada 8 Februari 2021, Cubhouse disekat di China.

Kadar Muat turun Global Clubhouse Meningkat 4.6 Juta Kali dalam Dua Minggu Kadar Muat turun Global Clubhouse Meningkat 4.6 Juta Kali dalam Dua Minggu Reviewed by thecekodok on 3:38:00 AM Rating: 5
Powered by Blogger.