Bahaya! Muat turun Aplikasi Clubhouse pada Android

 


Sebagai pendatang baru media sosial (medsos), Clubhouse telah berjaya menarik perhatian. Baiklah, tetapi anda pengguna telefon pintar Android belum memuat turun aplikasi Clubhouse, itu berbahaya!

Pada masa ini, Clubhouse hanya tersedia pada peranti iPhone, iPad, dan iPad Touch yang menjalankan iOS 13.0 dan iPadOS 13.0 atau lebih tinggi. Walaupun tidak tersedia di Android.


Alpha Exploration Co sebagai pembangun sedang menyiapkan aplikasinya untuk peranti Android. Mereka mendakwa telah merekrut pemaju untuk mengusahakannya.


Tetapi keberanian Clubhouse ditambah dengan rasa ingin tahu yang membuat pemilik telefon Android melakukan segala yang mereka boleh untuk tidak ketinggalan trend. Salah satunya memuat turun aplikasi Clubhouse tidak rasmi.


Firma keselamatan internet Kaspersky telah memberi amaran kepada pengguna untuk berhati-hati dengan aplikasi Clubhouse yang menyamar untuk Android.


"Terdapat dua perkara penting di sini: pertama, penjualan jemputan; dan aplikasi palsu. Kedua-dua senario itu disatukan oleh satu perkara, iaitu keinginan untuk mengeksploitasi kepentingan pengguna di platform sosial," kata Kaspersky dalam satu kenyataan bertulis .


Senario pertama adalah pengewangan dalam skala kecil. Bagaimanapun, senario kedua adalah lebih serius. Penjenayah siber boleh menyebarkan kod berbahaya yang muncul sebagai perisian popular, misalnya, versi palsu Clubhouse untuk Android.


Kaspersky mengatakan bahawa aplikasi Clubhouse yang jahat boleh kemudian melakukan apa yang dibenarkan oleh pengguna peranti dalam tetapan keselamatan Android anda - untuk mendapatkan titik lokasi peranti yang kasar dan tepat, merakam audio dan video, mendapatkan akses kepada utusan, dll.


Beberapa muslihat yang tidak biasa juga mungkin. Kaspersky memberikan contoh, jika penjenayah siber menerapkan kemampuan untuk merakam audio, dan fungsi ini dibolehkan pada perangkat, mereka akan dapat menggunakan rakaman berkualiti tinggi untuk melatih algoritma mesin mereka, untuk membuat palsu yang lebih canggih.


"Cara terbaik untuk menjaga keamanan adalah dengan selalu waspada terhadap apa yang dimuat turun, dan menjaga tetapan keselamatan yang tepat pada telefon pintar anda," komentar Denis Legezo, pakar keselamatan di Kaspersky.