Anda tahu, mengapa skor kamera Galaxy S21 Ultra lebih rendah daripada S20 Ultra?

 


DxOMark mencatatkan keputusan ujian mereka terhadap Samsung Galaxy S21 Ultra (varian Exynos), dan skor akhir ternyata lebih rendah daripada S20 Ultra.

Dalam laporan itu, DxOMark memberikan skor total 121 untuk S21 Ultra, yang sebenarnya cukup kecil untuk telefon utama. Walau bagaimanapun, skor ini juga lebih rendah daripada S20 Ultra, yang merupakan pendahulu S21 Ultra.


Sebenarnya, skor dalam aspek fotografi untuk S21 Ultra adalah sama dengan untuk S20 Ultra, iaitu 128. Tetapi dalam aspek lain, iaitu zoom dan video, skor kedua-duanya agak jauh.



S21 Ultra memperoleh 76 mata untuk keupayaan zoom dan 98 mata untuk keupayaan video. Manakala skor S21 Ultra untuk keupayaan zoom mencapai 88 mata dan kemampuan videonya diberi skor 106 mata.


Hanya untuk rekod, skor yang dibandingkan datang dari ujian berulang S20 Ultra.


Lalu, mengapa skor yang diperoleh oleh S21 Ultra lebih kecil? Sebenarnya, keupayaan zoom pada kamera ultra lebar adalah baik. Masalahnya adalah bahawa dua kamera telefoto, yang disebut DxOMark, tidak dapat memenuhi harapan.


Menurut mereka, foto yang dihasilkan oleh kamera telefoto mempunyai tahap perincian yang rendah dan tekstur yang tidak wajar. Sebenarnya, kamera ultrawide menawarkan liputan besar dengan kualiti yang terjaga.


Mengenai skor video, menurut DxOMark, kualiti video S21 Ultra cukup bagus, cuma ia masih lebih rendah daripada telefon bimbit lain. Mengenai rangkaian dinamik video, kualitinya dikatakan sedikit lebih baik daripada Mate 40 Pro, tetapi belum dapat bersaing dengan iPhone 12 Pro Max.


Dalam kesimpulan ujian, DxOMark mengatakan S21 Ultra ketinggalan berbanding pesaingnya seperti Mate 40 Pro dan iPhone 12 Pro Max dalam hampir semua kategori, termasuk zoom, yang sebenarnya di atas kertas Samsung semestinya lebih unggul.

Previous Post Next Post

Contact Form