Asus ROG Phone 5 hadir di Geekbench, Akan Menggunakan RAM 18GB

 


Asus ROG Phone 5 akan dilancarkan secara rasmi pada 10 Mac. Beberapa hari sebelum pelancarannya, telefon permainan ini dihentikan oleh laman Geekbench dan spesifikasinya yang sengit telah dinyatakan.

Dari maklumat mengenai Geekbench, ROG Phone 5 dengan kod I005DB kelihatan menggunakan RAM 18GB. Ini bermaksud bahawa ROG Phone 5 akan menjadi telefon bimbit pertama di dunia dengan kapasiti RAM sebesar ini.


Asus memang salah satu vendor perintis yang memasukkan RAM besar ke dalam telefon bimbit. Tahun lalu, ROG Phone 3 menjadi salah satu telefon bimbit pertama di dunia yang menggunakan RAM 16GB.


Dipetik dari Tech Radar, Selasa (2/3/2021) ROG Phone 5 berjaya mencatatkan skor penanda aras yang hebat di Geekbench, iaitu 1,113 untuk skor satu teras dan 3,468 untuk skor multi-teras.


Dari maklumat mengenai Geekbench, telefon ini diketahui dikuasakan oleh chipset dengan kod 'Lahaina' yang merupakan kod untuk Snapdragon 888 dan menjalankan Android 11.


Walaupun tidak disenaraikan di laman Geekbench, varian ROG Phone 5 diramalkan akan hadir dengan pilihan memori dalaman 512GB atau 1TB. Tetapi Asus juga nampaknya sedang menyiapkan varian lain dengan spesifikasi yang lebih standard dan harga yang lebih berpatutan.


Asus sendiri telah menyediakan dua versi ROG Phone 5 dengan kod DA dan DB di belakangnya. Versi DA akan dilancarkan sebagai edisi Tencent Games, sementara versi DB akan mempunyai paparan kedua di bahagian belakang badan.


ROG Phone 5 dengan kod DA juga telah muncul di Geekbench dua kali dalam beberapa bulan terakhir dengan varian RAM 8GB dan 16GB. Tetapi ada kemungkinan Asus juga menyiapkan varian lain dengan konfigurasi 12GB.


Senarai ini tidak mendedahkan maklumat lanjut mengenai ROG Phone 5. Tetapi telefon ini diketahui mempunyai kualiti audio yang hebat setelah percubaan baru-baru ini oleh DxOMark.


Berdasarkan beberapa kebocoran, ROG Phone 5 dianggap mempunyai paparan Super AMOLED dengan kadar penyegaran 144Hz, tiga kamera belakang, bateri 6,000 mAh dengan pengecasan pantas 65W, 5G, dan sejumlah fitur permainan lain.

Previous Post Next Post

Contact Form