Bahaya Menyembunyi Di Sebalik Topeng Pakai buang


 Masker disyorkan dan bahkan di beberapa negara diperlukan untuk menangkis virus Corona. Walau bagaimanapun, terdapat kesan sampingan yang boleh membahayakan alam sekitar.

Penyelidikan terkini menyatakan bahawa pada masa ini manusia menggunakan 129 bilion topeng di seluruh dunia setiap bulan atau 3 juta per minit. Sebilangan besar dari mereka adalah topeng pakai yang terbuat dari plastik mikrofiber dan banyak yang dibuang, menyebabkan bahaya kepada persekitaran.


"Dengan peningkatan pembuangan topeng yang tidak betul, penting untuk mengenali potensi ancaman alam sekitar ini dan mencegahnya menjadi masalah plastik yang lebih jauh," kata para penyelidik dalam laporan dalam jurnal Frontiers of Environmental Science & Engineering.


Para saintis dalam penyelidikan ini adalah Elvis Genbo Xu dari University of Southern Denmark dan Profesor Zhiyong Jason Ren dari Princeton University, Amerika Syarikat.


Topeng pakai buang adalah produk plastik, yang tidak dapat dikitar semula di alam semula jadi tetapi boleh menjadi partikel plastik yang lebih kecil, plastik mikro dan nano, yang dapat menyebar di ekosistem persekitaran.


Pada masa ini, tahap pengeluaran topeng pakai berada pada skala yang sama atau lebih banyak lagi dengan botol plastik, yang berjumlah 43 bilion sebulan.


Namun, tidak seperti botol plastik, tidak ada garis panduan rasmi mengenai bagaimana topeng dapat dikitar semula. Begitu banyak yang membuangnya. Sampah ini dapat mencemarkan sistem air ke lautan.


"Apa yang kita tahu, seperti sisa plastik lain, topeng sekali pakai juga dapat mengumpulkan dan melepaskan bahan kimia dan biologi berbahaya, seperti bisphenol A. Ini boleh memberi kesan tidak langsung kepada tumbuhan, haiwan dan manusia," kata para penyelidik.


Atas sebab ini, dianggap mustahak untuk mengambil sampah topeng pakai buang dengan serius. Contohnya, membuat piawaian untuk pengurusan pelupusan agar tidak menjadi pencemaran alam.

Bahaya Menyembunyi Di Sebalik Topeng Pakai buang Bahaya Menyembunyi Di Sebalik Topeng Pakai buang Reviewed by thecekodok on 9:19:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.