Berhati-hati! Penipuan Mod Akses Permainan Resident Evil Village

 


Kes penipuan tidak hanya berlaku dalam kehidupan nyata, tetapi juga di dunia maya, penipuan berleluasa. Terdapat banyak motif, dan sudah pasti bahawa tujuan akhirnya adalah untuk kepentingan peribadi. Capcom, pemaju yang bertanggungjawab untuk pembebasan Resident Evil Village, merasakan hal ini.

Baru-baru ini Capcom mengumumkan perkara yang boleh membahayakan peminat. Mereka memberi amaran kepada peminat RE mengenai 'Undangan Akses Awal' untuk memainkan Resident Evil Village, sebuah pesan palsu yang direka oleh penipu.


Capcom menyampaikan mesej melalui e-mel mengenai penipuan yang sedang berlaku. Syarikat menasihatkan bahawa sesiapa yang telah menerima jemputan 'Akses Awal' untuk bermain Resident Evil Village tidak boleh memuat turun fail yang disediakan.


Capcom juga memberikan pernyataan kepada GameSpot mengenai penipuan ini.


"Kami mengirim mesej ini kerana kami telah diberitahu bahawa saat ini ada email yang beredar yang berpura-pura berisi 'Undangan Akses Awal' ke RE Village. Alamat e-mel yang dimaksud adalah com (at) capcom (dot) noreply," tulis Capcom.


Ini nampaknya percubaan pancingan data pihak ketiga, dan belum lama Capcom sendiri menjadi mangsa pelanggaran data yang mempengaruhi pekerja.


"Kami ingin memberitahu anda bahawa mesej ini BUKAN dari Capcom dan nampaknya merupakan percubaan pancingan data oleh pihak ketiga yang tidak sah. Sekiranya anda telah menerima mesej ini melalui e-mel, JANGAN memuat turun fail atau membalas apa-apa, dan lebih baik menghapus mesej segera, "tambahnya.


Ini bukan kali pertama Capcom menghadapi masalah, pada bulan November 2020, kumpulan penggodam bernama Ragnar Locker berjaya mengakses rangkaian dalaman Capcom dan mendapatkan maklumat peribadi mengenai pekerja dan pelanggannya.


Resident Evil Village dijadualkan untuk dilancarkan pada 7 Mei 2021, dan memandangkan tarikh pelepasan semakin hampir, nampaknya penipu memanfaatkan masa ini. Oleh itu, jika anda mendapat e-mel jemputan 'Early Access', anda tidak boleh memuat turun fail yang tersedia dan hanya menghapus mesejnya.

Previous Post Next Post

Contact Form