Instagram Lite Dilancarkan Lagi, Kini Dibuka di 170 Negara

 


Instagram Lite pertama kali dilancarkan pada tahun 2018, tetapi ditarik dari Google Play Store pada pertengahan tahun 2020. Kini versi aplikasi Instagram yang lebih ringan kini kembali dan telah mencapai 170 negara.

Versi baru Instagram Lite ini membawa sejumlah perubahan berbanding versi sebelumnya. Ukuran aplikasinya masih kecil hanya 2 MB, jauh lebih kecil daripada Instagram biasa yang memerlukan 30 MB.


Tetapi ukurannya sedikit lebih besar daripada Instagram Lite sebelumnya yang hanya memerlukan 573 KB. Ukuran yang lebih besar ini memungkinkan untuk mendapatkan ciri baru seperti mengirim DM dan merakam dan memuat naik video.



Instagram Lite juga memaparkan tab Reels di halaman utama, tetapi ciri Shopping dan IG Live dikeluarkan. Tetapi tab ini hanya dapat digunakan untuk menonton Reels kerana aplikasi Instagram Lite tidak dapat digunakan untuk membuat Reels.


Pengguna juga tidak dapat menggunakan fitur yang memerlukan banyak data, seperti filter augmented reality, kerana aplikasi ini dirancang untuk pengguna dengan kecepatan dan spesifikasi internet yang rendah. Tetapi pasukan Instagram mengakui bahawa mereka sedang mencari pilihan itu.


Ciri-ciri lain yang kurang membazir data dan penyimpanan, seperti pelekat, GIF dan teks untuk Cerita, masih boleh digunakan, seperti dikutip dari The Verge, Sabtu (13/3/2021).


Instagram Lite juga akan mempunyai paparan mod gelap dalam masa terdekat yang menggunakan latar belakang hitam dengan teks kelabu. Pengurus Produk Facebook Michelle Lourie mengatakan bahawa ciri ini adalah yang paling diminta oleh pengguna sebelum Instagram Lite dikeluarkan.


Instagram Lite telah mula dilancarkan di 170 negara dan boleh dimuat turun melalui Google Play Store. Pada masa ini tidak ada rancangan untuk membawa Instagram Lite ke iOS.

Instagram Lite Dilancarkan Lagi, Kini Dibuka di 170 Negara Instagram Lite Dilancarkan Lagi, Kini Dibuka di 170 Negara Reviewed by thecekodok on 9:25:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.