Twitter Space Akan dilancarkan secara Global Bulan Depan

 


Twitter merancang untuk melancarkan secara terbuka ciri Spaces untuk pengguna Android dan iOS pada bulan April. Seperti diketahui, Spaces adalah ciri sembang audio yang serupa dengan Clubhouse.

Jadual pelancaran didedahkan secara langsung oleh akaun Twitter Spaces rasmi dalam perbualan audio pada hari Rabu. Tuan rumah perbualan, Alex aka @akkhosh, mengatakan Twitter merancang untuk membenarkan semua pengguna menjadi tuan rumah Twitter Spaces pada bulan April.


Dalam satu kenyataan kepada TechCrunch, jurucakap Twitter mengesahkan bahawa semua pengguna akan dapat membuat dan mendengar perbualan di Spaces dalam beberapa minggu ke depan.



"Boleh benar-benar mengesahkan bahawa dia bermaksud semua orang di Android dan iOS, bukan hanya penguji beta," kata seorang jurucakap Twitter, seperti yang dikutip oleh TechCrunch, Jumat (12/3/2021).


Pelancaran ini agak pantas memandangkan Twitter hanya menguji Spaces di iOS secara terbuka pada akhir tahun lalu. Pengguna Android hanya mencuba ciri ini selama beberapa minggu.


Dalam bentuknya sekarang, semua pengguna dapat bergabung dan mendengarkan perbualan di Spaces, tetapi hanya pengguna yang merupakan penguji beta yang dapat membuat perbualan. Tetapi penguji beta di Android tidak memiliki kemampuan untuk membuat perbualan kerana pilihan itu hanya tersedia untuk penguji beta di iOS.


Twitter bukan sahaja mempercepat untuk membawa Spaces kepada umum, tetapi juga mengembangkan ciri sokongan. Dalam sesi Spaces baru-baru ini, Twitter mengatakan mereka mempertimbangkan untuk menggunakan muzik dan mengintegrasikan tweet di Spaces.


Untuk ciri muzik, Twitter ingin menyediakan muzik yang dapat digunakan oleh host untuk memberi salam kepada pendengar. Bagi tweet, Twitter merancang untuk memaparkan tweet di Spaces secara langsung yang tidak akan dapat dilihat pada garis masa umum.


Tetapi tentunya ada sedikit kebimbangan jika produk seperti Spaces dilancarkan dengan begitu cepat. Pesaing untuk Spaces, Clubhouse, kini dilanda masalah penyederhanaan kandungan di mana banyak pengguna mengalami penyalahgunaan lisan dan orang yang tidak bertanggungjawab menggunakan platform untuk menipu orang lain.

Previous Post Next Post

Contact Form