Bill Gates kini menggunakan daging palsu, apa salahnya?


 Bill Gates secara aktif berkampanye untuk bahaya perubahan iklim serta memberikan pelbagai penyelesaian. Salah seorang daripadanya dia berjanji akan makan lebih banyak daging sintetik atau tiruan.

Pengasas Microsoft baru-baru ini mengeluarkan buku Cara Menghindari Bencana Iklim. Dia juga berusaha mengurangkan pelepasan yang dihasilkannya sendiri. Salah satunya adalah dengan memakan daging sintetik.


"Dari aspek peribadi, saya melakukan lebih banyak perkara. Saya memandu kereta elektrik. Kadang-kadang saya makan daging sintetik. Saya membeli bahan bakar mesra alam. Saya membantu membiayai pam haba elektrik rumah murah untuk menggantikan gas asli," katanya.


Dia juga berusaha untuk mengurangkan perjalanan dengan pesawat peribadi kerana ia mengeluarkan banyak pelepasan. "Saya merancang untuk melakukan perjalanan jauh lebih sedikit kerana pandemi telah menunjukkan bahawa kita dapat baik-baik saja dengan pergi lebih sedikit," katanya.


Sebelumnya, Bill Gates memang menyarankan agar pengambilan daging lembu dikurangkan kerana lembu adalah salah satu penyumbang terbesar gas metana yang buruk bagi atmosfera. Secara biologi, sangat sukar untuk menekan tahap gas metana jadi mungkin caranya adalah dengan memakan daging sintetik dari protein sebagai pengganti daging lembu.


Daging sintetik telah lama dikembangkan, tetapi aplikasinya belum tersebar luas. Di negara-negara miskin dan membangun, daging sintetik mungkin tidak perlu dipromosikan kerana ada penyelesaian lain, misalnya meningkatkan jumlah daging lembu setiap pelepasan kerana produktiviti masih rendah.


Sementara itu di Amerika Syarikat, walaupun jumlah pelepasan yang dikeluarkan lebih rendah daripada jumlah ternak di Afrika, kerana pengeluarannya sangat besar, gas metana yang dikeluarkan sangat tinggi. Jadi penyelesaian menurut Bill Gates adalah mempopularkan daging sintetik.


"Saya rasa semua negara kaya harus beralih 100% ke daging sintetik. Anda akan terbiasa dengan perbezaan rasa dan ada juga tuntutan bahawa rasanya akan bertambah baik dari masa ke masa," nasihat Bill Gates.

Bill Gates kini menggunakan daging palsu, apa salahnya? Bill Gates kini menggunakan daging palsu, apa salahnya? Reviewed by thecekodok on 12:20:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.