Hebat! Singapura Mulai Terapkan ATM dengan Pengenal Wajah


 Mesin ATM setakat ini bergantung pada dua perkara, iaitu kad ATM dan nombor PIN. Namun, di Singapura terdapat ATM yang menggunakan pengecaman wajah sebagai alat pengesahan.

Bank yang melaksanakan ATM ini adalah OCBC, yang telah menerapkan keselamatan biometrik wajah di lapan ATMnya. Termasuk di pejabat cawangan utama mereka di Tampines, CBD.


Sebagai tambahan kepada bilangan yang terhad, OCBC masih membatasi kemampuan ATM menggunakan biometrik ini. Maksudnya, ia terhad untuk memeriksa jumlah baki. Namun, mereka berjanji untuk menambahkan ciri yang disokong oleh ATM ini.



Ciri-ciri yang kemudian akan disokong termasuk pengeluaran wang, tetapi mereka tidak pasti bila ciri ini akan disokong. Selepas itu, ATM dengan biometrik wajah juga dapat digunakan untuk menyimpan wang, memindahkan wang, menambah wang, dan membayar bil kad kredit.


Baca juga:

Apple Watch Membantu Mengesan Potensi Kegagalan Jantung Awal

Menurut OCBC, memeriksa baki dan mengeluarkan wang adalah dua ciri pelanggannya yang paling banyak digunakan di ATM, iaitu hampir lapan daripada 10 transaksi.


Kehadiran ciri biometrik ini disokong oleh sistem Pengesahan Wajah SingPass yang dilaksanakan oleh pemerintah Singapura. Di mana data biometrik wajah akan disahkan menggunakan pangkalan data biometrik nasional, yang telah mengenal pasti empat juta warganegara.


Teknologi ini juga dilengkapi dengan fitur keselamatan seperti kemampuan untuk mengesan daya hidup agar tidak menggunakan foto, video, atau topeng yang dapat menipu sistem pengesahan.


Menurut OCBC, kehadiran sistem ini menggantikan keperluan menggunakan kad ATM, yang dapat diklon atau dicuri. Oleh itu pengguna hanya perlu memasukkan nombor PIN dan kemudian wajahnya diimbas oleh sistem sebelum menggunakan ATM.

Previous Post Next Post

Contact Form