Twitter Menguji Pengguna Android dan iOS untuk Memuat Naik Gambar Resolusi Tinggi


 Twitter diketahui sedang menguji fitur baru untuk pengguna aplikasinya di platform Android dan iOS. Maklumat ini diumumkan secara langsung oleh akaun Sokongan Twitter beberapa waktu yang lalu.


Mengenai memetik maklumat dari Engadget, Sabtu (20/3/2021), satu ciri baru yang diuji oleh Twitter kali ini adalah memuat naik, termasuk melihat foto beresolusi tinggi.


Percubaan ini telah dijalankan untuk pengguna Android dan iOS. Pengguna yang mendapat akses percubaan hanya dapat mengemas kini pilihan preferensi gambar menjadi berkualiti tinggi di menu tetapan Penggunaan Data.


Bukan hanya itu, Twitter kini juga menguji ciri baru untuk pengguna iOS. Dalam percubaan ini, pengguna iOS dapat langsung memainkan kandungan YouTube yang disertakan dalam tweet.


Dengan kata lain, mereka tidak perlu meninggalkan aplikasi untuk menonton kandungan YouTube yang disertakan dalam tweet dan dapat menontonnya secara langsung dari umpan.


"Mulai hari ini di iOS, kami menguji cara untuk menonton video YouTube secara langsung dari garis masa Laman Utama anda, tanpa meninggalkan perbualan di Twitter," tulis akaun Sokongan Twitter.


Sebelum ini, Twitter merancang untuk meningkatkan keselamatan di platformnya.


Kemas kini ini membolehkan akaun yang diaktifkan dengan pengesahan dua langkah (2FA) menggunakan kunci keselamatan sebagai satu-satunya kaedah pengesahan.


Twitter sendiri sebelum ini menambahkan sokongan perkakasan kunci keselamatan pada tahun 2018. Walau bagaimanapun, sokongan ini hanya tersedia untuk komputer desktop.


Pada bulan Disember 2019, Twitter menambahkan sokongan perkakasan kunci keselamatan untuk iOS dan Android. Walau bagaimanapun, perkakasan berasaskan 2FA adalah terhad kerana hanya menyokong satu kunci keselamatan.


Pengguna juga tidak boleh menghubungkan beberapa kunci keselamatan dengan satu akaun Twitter. Ini bermaksud bahawa orang yang menggunakan kunci keselamatan pada peranti yang berbeza mesti bergantung pada kaedah 2FA lain untuk dapat log masuk ke Twitter.


Mengutip The Verge, Selasa (16/3/2021), Twitter kini telah mengumumkan bahawa platformnya menyokong pelbagai peranti kunci keselamatan setiap akaun.


Kunci keselamatan itu sendiri adalah peranti fizikal yang berbentuk seperti USB untuk memasuki komputer atau akaun dalam talian.


Kunci keselamatan dianggap sebagai kaedah paling selamat untuk melindungi akaun dalam talian. Sebabnya ialah pengguna tidak perlu memasukkan kod yang boleh diambil alih oleh pihak ketiga.


Apabila pengguna berhubung dengan kunci, tandatangan kriptografi akan mengesahkan identiti pengguna. Kelebihan lain dari kunci keselamatan ialah pengguna tidak perlu memberikan maklumat peribadi tambahan ke Twitter, seperti nombor telefon, untuk log masuk ke akaun mereka.


"Lindungi akaun anda dengan banyak peranti kunci keselamatan. Sekarang anda boleh log masuk dengan lebih dari satu kunci keselamatan di kedua-dua telefon bimbit dan web. Terdapat juga pilihan untuk menambah dan menggunakan kunci keselamatan sebagai satu-satunya kaedah pengesahan tanpa mengaktifkan kaedah pengesahan lain," Twitter berkata dalam tweet.


Twitter Menguji Pengguna Android dan iOS untuk Memuat Naik Gambar Resolusi Tinggi Twitter Menguji Pengguna Android dan iOS untuk Memuat Naik Gambar Resolusi Tinggi Reviewed by thecekodok on 12:35:00 PM Rating: 5
Powered by Blogger.