Bill Gates Mendedahkan Bahaya Besar Di Sebalik Simen


 Simen adalah bahan binaan yang penting. Namun, menurut Bill Gates, proses pembuatan simen menimbulkan bahaya bagi lingkungan dan menyumbang kepada perubahan iklim, jadi pengasas Microsoft menginginkan inovasi baru dalam pengeluaran simen.

Proses pembuatan simen menghasilkan karbon dioksida dan belum ada kejayaan yang benar-benar berjaya untuk menyingkirkannya.


"Tidak ada yang tahu bagaimana membuat simen tanpa melalui proses ini. Ini adalah hubungan satu lawan satu, buat 1 tan simen dan anda juga mendapat 1 tan karbon dioksida," tulis Gates dalam lajurnya di Guardian. 2021) .


Ini membimbangkannya kerana pengeluaran simen tidak dapat dihentikan memandangkan penggunaannya. "Setiap tahun, Amerika sahaja menghasilkan lebih daripada 96 juta tan simen, salah satu bahan utama konkrit, dan kita bukan pengguna terbesar, malah China," jelasnya.


Bill Gates juga berusaha menyokong pihak yang dapat mengurangkan pelepasan simen. Sebagai contoh, sebuah syarikat bernama Carbon Cure, mereka mengitar semula karbon dioksida yang dihasilkan untuk disuntikkan semula ke dalam simen sebelum digunakan di tapak pembinaan. Walau bagaimanapun, pengurangan pelepasan masih hanya 10%.


"Saya memasukkan lebih dari USD 1 juta ke dalam pendekatan yang saya harap dapat membantu dunia mencapai pelepasan sifar, termasuk tenaga murah dan boleh dipercayai dan simen, keluli dan daging pelepasan rendah," tambahnya.


Mengatasi perubahan iklim bukan hanya membuat kenderaan hijau kerana hanya sebahagian kecil dari masalah. Syarikat kereta elektrik Tesla, yang dikendalikan oleh Elon Musk, jelas menyumbang kerana ia mesra alam. Tetapi itu tidak mencukupi.


"Pada asasnya kami tidak melakukan banyak perkara seperti keluli, simen, daging. Elektrik, kenderaan penumpang, adalah satu pertiga dari masalah ini. Oleh itu, kami harus melakukan dua pertiga lagi," kata Bill Gates.


Sebelum ini, Bill Gates juga menasihatkan orang untuk beralih kepada makan daging sintetik sebagai pengganti daging lembu. Ini kerana pelepasan metana dari lembu banyak menyumbang kepada gas rumah hijau.

Previous Post Next Post

Contact Form